Snart går vi under jorda…

Det bygges veier i Norge, det er det ingen tvil om. Og for oss her der jeg bor er det jo E 6 som går i nord-sør retning. Men så har vi jo en avstikker fra den som går inn til Bodø, nemlig RV 80. (Nå har jeg ikke glemt RV77 og Tjernfjelltunnellen, men det er en annen historie).

Der endte jo Nordlandsbanen i sin tid, når sidesporet til Bodø ble lagt i fjæresteinene og ferdigstillt i 1962.

Men det investeres i vei inn til Bodøbyen. Et merkbart prosjekt var jo Tverlandsbrua, en av de få firefelts bruer i Norge. Her kan man se gamle RV80 som gikk rundt langs fjorden. (Dette bildet er lånt på Google, tatt av Avisa Nordland)

Nå er snart neste trinn på Bypakke Bodø klart, og da bærer det inn under jorda. Du kan lese flere detaljer ved å gå inn på denne linken, klikk HER.

I det siste året, minst, har det vært rene rebusløpet for å komme seg inn til sentrum av Bodø.

Det har ikke bare vært veibygging. Jeg lagde et innlegg om byggekraner i Bodø, det kan du lese ved å klikke HER. Bildet over er tatt av Nordlandssykehuset.

Det er stor aktivitet på mange plan. Enda større blir det når ny flyplass skal bygges. Men jeg tviler på at den gamle havner på Norsk Luftfartsmuseum. Men der er det mye annet fint som er verdt å se. 

 

#rv80 #statensvegvesen #norskluftfartsmuseum #nordlandsbanen #veibygging

5 kommentarer
    1. Hoff.. tror jeg skjønner tegninga. Har jo vært sånn rundt hele Bodø også. Og jeg husker jo oppgravinga av “hele” Karl Johan, og ikke minst i området Jernbanetorget og de gatene der 🙂

    2. Hmmm… det bygges og fikses jo overalt…. veiarbeid og bygging må jo være en evigvarende prosess…. kult om flyplassen hadde havna på museet, men…. vel….. hihi….. klem <3

      1. Ja det er stor aktivitet. Og nå hørte jeg fra Frodith at de graver opp ”halve” Oslo også 😛 Kanskje man skal holde seg unna med bilen neste gang vi skal sørover 😛 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg