Tur mot Saltfjellet….

En annerledes 17 mai er over.

Likevel så ble det en flott dag på alle måter.

Ikke minst været.

Vi ble fristet til å ta en tur oppover vår vakre bygd.

Har DU tenkt deg nordover i sommer?

Når du har passert Polarsirkelen, nærmer du deg min kommune.

På tur opp mot Saltfjellet. Vi måtte stoppe her, langs E6.

For å ta et overblikk på elva sine forventninger på vårløsning.

Klikker du i bildet over, så kan du gjøre det samme.

Elva ser puslete ut foreløpig.

Men det er sendt ut flomvarsel.

Vi kjørte videre opp til Lønsdal stasjon.

Den første av Nordlandsbanens tre stasjoner i bygda mi.

Lønsdal stasjon ligger ca 512 meter over havet.

Herfra bærer det nedover dalen.

Her er det endeløse områder å boltre seg i.

Både vinter og sommer.

I 2015 åpnet “Telegrafruta”.

Det kan du lese mer om.

Bare klikk HER

På tur ned fra stasjonen, fanget mine øyne denne furua.

Jeg har sikkert gått forbi mange ganger i mine unge dager.

Da var det i alle fall ikke et skilt der. 

 

Jeg håper du klarer å lese det som står her.

Jeg ville nemlig ikke forstørre bildet mer.

Samene brukte barken fra over 100 år gamle furutrær.

Både som mat og medisin. 

 https://www.frittfallfoto.no/offersteinene-pa-saltfjellet/

Vil du se og lese litt mer samisk historie fra Saltfjellet, så klikk på linken ovenfor.

Vi måtte ta et overblikk rundt oss i dette området.

Klikk i bildet over, så får du også se.

Rett nedenfor ligger Saltfjellet Hotell.

Klikk HER.

Vi stopper ikke på Hotellet, men svinger ut på E6 og hjemover.

Vi har ikke kjørt langt, før dette trekløveret passerer over veien.

Det tåles vel et par bilder til.

Det tåltes i alle fall en stopp midt på E6.

Det var liten trafikk på 17 mai.

Reinen har slitt med å finne mat i denne særdeles snørike vinteren.

Det så ikke akkurat så frodig ut der i veikanten heller.

Litt lenger ned langs E6, går veien over til en sidedal i bygda vår.

Der finner du også Graddis Fjellstue.

Du kan lese mer om den, om du klikker HER

Ny tunnelen gjennom Tjernfjellet har gjort forbindelsen mye tryggere.

Dette kan du se om du klikker HER

Bare noen hundre meter lenger nord på E6, kommer du til Storjord.

Her ligger Nordland Nasjonalparksenter.

Her er du bare nødt til å stoppe.

Saltdal kommune er på størrelse med Vestfold.

70% av dette arealet er vernet i en eller annen form.

Du kan lese mye mer om disse områdene i bygda mi om du klikker HER

Takk for denne turen og velkommen til Saltdal.

 

14 kommentarer
    1. Ja, nå fikk jeg faktisk lyst å kjøre nordover og oppleve litt vakkert norsk. Det er mange år siden jeg kjørte denne strekningen nå. Men hadde noen kjøreturer nordover, siden min svigerfamilie den gangen bodde i Finnmark. De flyttet etterhvert sørover, så da ble turene nordover sjeldnere. Men det er utrolig vakkert og røft i nord. Takk for omvisningen, du vet å friste 🙂

      1. Sånn er det bare. Livet medfører mange endringer 😀 Men det er aldri forsent 😀 Ha en flott uke 😀 PS det kommer flere fristelser fra området rundt her om ikke lenge 😀

    2. Ser skikkelig flott ut der hos deg..og deilig med fint vær er det jo alltid ! Har aldri vært “nordafor”.. Skulle formen bli slik at jeg orker å dra på “langtur”hadde det absolutt vært noe jeg kunne tenkt meg.. <3

      1. Vi får håpe det skjer, altså med formen din. Det er jo det aller viktigste. Skulle det resultere i en tur nordover, så er du hjertelig velkommen 😀

    3. Alltid hyggelig å skue vår vakre dal ikledd de forskjellige årstider. Solvågtinden som kneiser mot himmelen er et av mange signaturmotiv i bygda, uansett fra hvilken side den blir fotografert.
      Fine fotos og god informasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg