Var røyken mer sosial enn Sosiale Medier……. ?

Det er blitt veldig populært og artig å legge ut gamle bilder på facebook.

I såkalte “Før” grupper.

Det som slår meg, er hvor ofte røyken er synlig.

Både for gutter og jenter. 

Tenk at dette visst jeg ikke.

Den gang mitt forhold til Petterøe’s var på sitt mest intense.

Men det står å lese på en plakat på Fysioterapien….

Der jeg trener meg opp etter lungekreften.

Jeg begynte faktisk å røyke pipe.

Det gikk flere år før jeg var over på rulletobakk.

Som om det skulle være en trøst….

Rulling av røyk ble nesten som en hobby.

Rullet opp et lager med glød og iver…

Telefon og kaffekopp og røyk – akkurat.

Det var lenge før alt av sosiale medier.

Da røyk var røyk…

Da telefon var telefon…

Men heldigvis – alt har sin epoke.

*******

Jeg sluttet faktisk å røyke omtrent når jeg begynte å blogge.

Sikkert uten noen sammenheng.

Et av mine første blogginnlegg var om akkurat det.

Det kan du lese om du klikker HER

Verset under er ikke nytt for trofaste lesere av min blogg.

Det skrev jeg når røykeloven kom.

Men det er like aktuelt i dag.

Jeg har ingen horn i siden til røykere.

Det gir faktisk en vond medfølelse å observere.

Særlig i kalde vintermåneder som nå….

Røyksignaler.

Det hendte så visst i de gamle tider.

Det står jo beskrevet på mange sider.

Mennesker snakket det samme språk.

Uten sin stemme og uten bråk.

Med ild og røyk, de snakket sammen.

Bålene var ikke bare for varmen.

Det var ikke kun blant præriens stammer.

Også her hjemme fra vardenes flammer.

Men atter en gang sendes slike signaler.

I dotter og ringer og lange haler.

Du ser jo de står der med sneip og pipe.

Gammel og ung, både fattig og rike.

Brått ble den synlig, den nye stammen.

Som nå må stå ute og røyke på trammen.

 

Riktig God Helg

13 kommentarer
    1. Ja før reagerte man ikke på at folk røyka hvor som helst..var bare helt vanlig ! Jeg har aldri røyka fast..bare prøvd..Godt gjort av deg å slutte.. du så jo litt “kul”ut med røyken… men du ser jo vel så “kul”ut med bare mobil også… God helg <3

    2. Så artig å se bildene dine før 🙂
      Jeg husker min far. Det eneste gleden han hadde var røyk og radio. Det var hans liv. Dag ut og dag inn.
      Husket han plutselig da du snakket om røyk. Min mann hadde også røyket mye, men sluttet heldigvis for ca 25 år siden:)
      Bra at du sluttet også:)

    3. Det var et flott dikt som omfavnet røykingas historie…..! Jeg tror nok røyk var mer sosialt enn sosiale medier, men det var nok ikke akkurat så sunt (det er vel heller ikke overdreven bruk av sosiale medier….. jeg kaller det egentlig Usosiale….)! Jeg har aldri røyka – men “alle” rundt meg gjorde det jo! Det var ei tid det også! Men kjønnsdiskriminerende……. okeiiii…… 🙂 klem

      1. Man innbilte seg nok mer at det var så sosialt,, det sosiale var vel samværet.. ikke akkurat at det oste røyk fra de fleste 😀 Eller.. tar man feil ? Nyt søndagen.. klem 🙂

      1. Husker ennå et stort reklameskilt på Østbanen, da vi skulle til min mors fødested i Sverige: Nå røyker også damer pipe. 🙂 Det må være 65 år siden 😀

    4. Artige bilder da, selv med røyk. Ja, det var en gang, men for meg er det lenge siden jeg røyka. Rart at nå blir man sett stygt på om man drar fram en røyk her og der, før røyka jo alle inne! Men det er godt den tiden er over,og vi har mer frisk luft i hjemmene. Ha en fin helg med fruen.

    5. Er nok mye kos med røk og hygge. Eller det var det før. Men det er fremdeles utrolig mange på min alder som røker! Særlig damer ….Og utenfor sykehuset er det jo kø av røkere….rart det der! Jeg har aldri røkt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg