Vi trenger bonden….

ll

Bøndene i bygda vår hadde “stand” langs Dalveien (gamle E6).

Akkurat da jeg passerte var det ingen tilstede.

Det er jo en hektisk tid, med både kalving og lamming.

https://dedicat.blogg.no/1471213476_pen_grd_i_vakre_saltd.html

Jeg tror det er viktig at bøndene profilerer seg selv.

Kanskje med opplegg som i innlegget over.

(Det skrev jeg for noen år siden).

Klikk og les gjerne om Åpen Gård.

Kunnskap er makt.

Det er mange som vet alt for lite om Norsk Landbruk.

Det er en fryd å kjøre oppover bygda vår.

Å se at de aller fleste jorder er holdt i hevd.

At det er liv i fjøsene.

Det er sånn vi vil ha det. 

Jeg er gammel nok til å huske når hesten var “traktor” på gården.

Den var i ferd med å forsvinne, før den dukket opp igjen.

Med et annet formål.

Nå må vi stå opp for den norske bonden.

Før både hesten, traktoren og bonden blir borte.

Norge trenger bonden – nå og for alltid!

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

#bondeopprøret #dennorskebonden #bonden #norgetrengerbonden

11 kommentarer
    1. Jeg er helt enig, vi trenger bonden. Liker å kjøpe lokal mat, og vite hvor maten kommer i fra. Det er så mye importert mat i butikkene og man må studere nøye hvilken mat vi handler inn. I dag så jeg at fersk hvalkjøtt var kommet inn til butikken. Må stikke innom til uka å handle, det er god og mager mat. I år skal vi sette poteter, håper vi får gagn av det i år, for i fjor druknet de nærmest. Jorda var for våt. God helg til deg.

      1. Tusen takk og SÅ enig 🙂 Vi har brukt å kjøpe hvalkjøttet direkte i Lofoten, men nå er det blitt så strengt med sånt. Har satt litt poteter de siste par årene. Nå har vi planer om å utvide litt, men får se om jeg får spadd opp noe land. Det er en smule jobb.. lykke til på dine kanter 🙂 God helg 🙂

    2. Jepp – Norge trenger bonden! For lite fokus på det – folk vet for lite! Jeg har jo vokst opp med onkel på gården der mamma vokste opp – for meg er det helt naturlig å vite! Bra at du tar det opp – det trengs i denne verden! Vi trenger bonden! 🙂 gooood klem!

    3. Bønder er viktig og mat må vi ha i alle varianter. De fortjener masse kred. Men jeg kunne aldri greit å være bonde. Det vet jeg. God lørdag oppover…

      1. Nei det er nok ikke gitt for alle å være bonde gitt. Men det varierer jo veldig mye, alt etter hva slags bruk de har 🙂 Ha en flott søndag 🙂

    4. Ja, du vet jeg er veldig enig i dette.😊 Vi trenger at det finnes folk som vil dyrke jorda og produsere mat. Jeg forstår godt at bøndene protesterer nå. Jeg likte imidlertid ikke det jeg leste om de som hadde demonstrert ved å tømme møkk foran blant annet rådhus. Det tjener ikke saken å opptre slik.

      1. Nei det kan du si, men oppfattet at de tømte på en presenning og fjernet det etterpå. Men jeg er enig i at virkemidlene ikke alltid er de beste 🙂

    5. Ja visst trenger vi bonden, men vi trenger også de fleste andre som jobber i lavtlønnsyrker her i Norge. Vi trenger sjåføren, fiskeren, renholdspersonalet og ikke minst dem som har jobbet ræva av seg det siste året, nemlig helsepersonellet. Jeg retter en kjempeklem til alle disse yrkesgruppene (og mange flere) som har stått på nå i disse korona-tidene som jeg nå håper at vi snart er ferdige med.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg