Han sylte, altså…

Ja, han Sylte, er jo en mild form for nordnorske uttrykk. Min kjære kom jo rett fra Husmorskolen da vi flyttet sammen og giftet oss. Første jula i egen leilighet i Asker, så måtte det selvfølgelig lages sylte. Men DA av hodet på grisen, som var det vanlige. Min kjære var eksperten, men gravid som hun var, så tålte hun ikke lukta. Så hun sto så langt unna som hun kunne og ropte instruksjoner, mens jeg sleit med den sleipe elendigheta så svetten og bainnskapen fløt om hverandre. 😀 Men vi fortsatte, både med ekteskap og sylte. Men etterhvert så har tynnribba overtatt hovedrollen.

I går bar det til med Sylte laging. To stykker til og med, siden en skal bli med sørover til vår sønn og familie der nede. Dette er også en grei måte å si takk og farvel til gamle (men rene da…) “kopphanduker” som vi sier her oppe. Vi synes det er både artig og viktig å holde på noen tradisjoner, så vi lagde jo lammerull her om dagen. De som har lyst å lese om det, kan klikke seg inn HER.

Når bein og bruske er skjært ut av ribba, så er det klart for å koke den. Her dufter det nellikk og laurbær. En ulempe er jo at det aller meste av ribbe som selges er ferdig “rutet”. Men det går bra likevel. 

Når ribba er kokt (ikke overkokt), så skjæres svortoppen av og legges i bunnen i forma, og så kutter vi ribba i skiver. 

Krydring og legging lagvis holder jeg meg unna, og lar eksperten ha kontroll med. Men det er herlige dufter av allehånde og nellik. Litt salt og pepper og gelatinpulver må også til. Så er det å “pakke” så tett som mulig. 

Når alt er på plass, så knytes kledet og  da er det klart for et oppkok i en ny lake.

Denne gangen skal den bare koke sammen, et lite oppkok en liten halvtime. Mens  man nyter den herlige duften.

Så får den renne av seg litt før den havner i pressa.

Det er jo litt synd å “klemme livskiten” ut av sylta, men det  må jo til. 😀 Nå havner den på et kjølig rom til dagen etter. Spenningen er jo når avdukinga (bokstavelig talt) skal skje. 

Se der ja 😀 Man kan vel si seg fornøyd med dette, eller hva? Teamwork er moro 😀

Men den må jo deles for å få det rette inntrykket, og litt prøvesmaking.

En siste finish i saltlake ute på terrassen. Noen må jo holde rullene med selskap i mørke kvelder. 

Da er nissefar fornøyd, og vi også 😀  Men bare til de som lurer….. Jeg har ikke tenkt å bli matblogger, sånn at det er sagt 😀

#sylteflesk #hjemmelaget #julematpåallefat

24 kommentarer
    1. Så jo veldig godt ut det her..tror ikke dere skal sulte i jula..:) Liker godt litt matblogging ..og fint å se fremgangsmåten, men blir velt til å kjøpe her hos oss.. Hjembakt brød blir det nok da :))

    2. Se her ja..den sylt kunne jo jeg også like…den så flott ut!! Jeg er litt kresen på fett og rare ting i maten…men denne så helt grei ut…Takk for at jeg fikk se hvordan dere lager dette….og du…er du fra Asker? eller bare bodde dere der noen år? Jeg er fra Asker…

    3. Dette ble bra da. Flinke asså. Utrolig godt med sylte. Jeg er fra gård og mamma lagde det hver jul. Akkurat sånn. Herlig nostalgi for meg….nå kan hun ikke koke et egg en gang….ros til deg og din kone 🙂

    4. Toini: Nei det er ikke mye fett i verken ribbe eller rull 😀 Nei jeg er ikke fra Asker. Men jeg/vi bodde der fra 1969 til 1972. Jeg jobbet på Oluf Lorentzen. da de holdt til i første og andre etasje i en blokk. Jeg vet jo at de bygde ny burikk senere, før de til slutt la ned butikkene. Men de er visstnok ennå inne for fullt på import og engros. 😀 Den første tiden bodde jeg på hybel i Asker Terrasse 😀

    5. Solveig: Tusen takk snille du 🙂 Hyggelig å høre. 🙂 Intet varer evig, sånn er det bare 🙂 Vi har jo sett den forandringen på nært hold noen ganger 🙂 Klem 🙂

    6. sv: Lorentzen husker jeg ja…og Asker terrasse der bodde min far en tid…Jeg bodde på Vettre, der er jeg vokst opp, men bodde på Sem den siste tiden…Nå bor jeg i Hurum. Var billigere å kjøpe egen bolig her…Prisene i Asker er helt horrible…Tar en time å kjøre til Asker fra der vi bor nå…Morsomt å høre om andre som har bodd i Asker….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg