Bli med på tur da vel…..

Lørdag 23 mai.

Tid for en liten tur.

Det trenger ikke være så langt for opplevelser.

“Se så flott hun står og poserer”, sa jeg.

“Hvordan vet du at der er en hun”, repliserte madammen.

Da ble jeg svar skyldig.

Jeg bare veivet ned bilvinduet og ba “den” stå stille.

Men det trenger absolutt ikke være en “hun” av den grunn.

Vi tenkte ta en titt på elva.

Det ligger ennå snø i lavlandet.

I fjellene har det bare såvidt begynt å tine.

Her har det tydeligvis vært tømmerhogst i området også.

Det kribler litt i sjela, for dette er nokså nær min arbeidsplass gjennom mange år.

Her er Saltdalselva mot sør.

Den begynner å vise muskler.

Kanskje du så et innslag på dagsrevyen om flomvarsel herfra ?

Her er mot nord.

Ikke så veldig langt igjen før elva møter fjorden.

Det er bare såvidt begynt å bli et grønnskjær i vegetasjonen.

 

Klikk i pila i bildet over.

Så får du se en videosnutt fra elva og området rundt.

I mine yngre år så var dette et yndet område St Hans aften.

Nå har det grodd mye over.

Kanskje de skulle ha skoget litt her også.

Selv om det er mest løvskog.

I dag går det en svært populær gang- og sykkelsti langs elva.

Rognan er kommunesentret i bygda mi.

Jeg har lagt ut noen blogginnlegg om bygda i det siste.

Du finner et par av de om du klikker HER.

Kanskje du tar turen forbi her i sommer ?

Da jeg var ung sto furuskogen tett helt ned mot sentrum.

Det var i den tiden båtbygging var hoved geskjeften i bygda. 

Båtbygger- og trebåt renovering foregår den dag i  dag.

Men ikke i den grad det en gang gjorde. 

Det betyr ikke at det er mangel på maritime aktiviteter.

Tvert i mot.

Men i en helt annen form.

Rognan Industrikai er en pryd for øyet!

I alle fall for øynene til en gammel Industrimann. 

Småbåt aktiviteten er stor også.

Her ligger det båter ute året rundt.

I bakgrunnen kan du skimte en rekke større fartøyer.

Det minner om tiden som en gang var.

Sånn skal det være. 

Det var her vi traff på “den” som jeg ikke visste var “hun” eller “han”.

Men hva spiller det for rolle. 

Hun var vakker og elegant uansett!

Ikke sant?

Tusen takk for turen!

20 kommentarer
    1. Helt klart mye fint en kan se ..og ta bilder av i nærmiljøet også 🙂 Ser flott ut der oppe hos deg både med skog, elv og det maritime.. 🙂 Staselig måke..jeg vet heller ikke forskjellen på hann og hunn..kanskje jeg får google og se om jeg kan finne ut av det 🙂 Fin dag videre til deg og madammen <3

    2. Ja, man kan oppleve mye på korte turer også. Trenger ikke alltid å gå lenger enn ut i gata 😀
      Det høres så bra ut der oppe hos dere, hvor arbeidsplasser blir tatt vare på, og at det er et livlig miljø 🙂
      Dere får ture på videre, og nyte søndagen 🙂
      Klem

    3. Fin måke 🙂 En tur er godt uansett. Og for en diger elv, mye smelting nå ja 🙂 Jeg har vært utpå med Karidansen en tur 🙂 Koselig 🙂

    4. Fine turen – deilig å titte litt rundt oppe hos deg. Fredelig synes jeg. Men dere har elv og sjø og det alt jeg trenger….hehe… 🙂 Ikke godt å si, lettere å se når de ruger på egg…Hihi..
      Moro å kjøre tur. Det gjør jeg sjelden egentlig. Jeg kjører dit jeg skal og sånn og kan gå litt rundt, og så kjører jeg hjem igjen. Når jeg er på tur så liker jeg buss og tog…men det har det jammen blitt dårlig med i det siste…
      Men jeg liker å sitte på folk som kjører…

      1. Nei det har du rett i 😀 Og sant, vi har det aller meste i umiddelbar nærhet 🙂 Så der har vi ikke noe å klage på 🙂 Bare meg som har sertifikat her, men føtter har vi begge to 🙂

    5. det er vakkert der nord,og jeg håper dere får en varm sommer,skulle gjerne kjørt nordover i sommer,men nå har vi avtalt med min søster og svoger å holde oss litt rundt Gol ,gå litt i fjella der ,så nordover får bli ett annet år :=)

      1. Man kan ikke få til alt man har lyst til 😀 Du får ta turen når det passer. Vi skulle nok vært sørover og vestover.. men det får også komme et annet år 😀

    6. Takk for turen! 🙂 Stakk sånn kort innom i dag. Må nok inn og lese mer etterhvert. Har jo ikke fått fulgt med på historien om livet ditt heller. Etterhvert tenker jeg 😉 God mandag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg