Skal du nord om Polarsirkelen i sommer….. ?

Jeg la ut et innlegg om vakre Saltdal i går.

Det fikk hyggelig oppmerksomhet.

Du kan se og lese det om du klikker HER

Man kan vel ikke bli lei det man er glad i ?

Bygda vår byr jo på så utrolig mange muligheter.

Korona pandemien har gjort at det brenner et lys for reiselivet.

I alle fall den internasjonale turismen.

Kanskje nordmenn vil utforske sitt eget land.

Da er ikke Saltdal noe dårlig mål på turen. 

Ingen Pandemi får naturen til å forsvinne.

Furua har alltid stått støtt på sine røtter her i dalen.

Selv om mange har måttet bøte med livet.

Men da har de bidratt til vekst og utvikling i landet.

Ikke minst i båtbygger næringa.  

Det bor folk i hele  vårt langstrakte land.

Når du kommer til Saltdal, så er du bare halvveis i Norge.

Selv om det ikke bor folk i alle hus.

Det var i alle fall ikke noen hjemme her da jeg kakket på.

Fuglen var fløyet….

Sikkert for å ta et overblikk over vår vakre bygd.

Har DU lyst til det ?

Produsert av Tommy Ovesen.

Klikk i bildet over og start filmen.

Den viser mye av området der bildene over er tatt.

Ikke minst fra områdene rundt Storjord.

Med både Nasjonalparksenter, Turistsenter og Adde/Zetterquist kunstgalleri.

Du finner mer info om Najonalparksentret HER

Du finner mer info om Saltdal Turistsenter HER

Vi tok oss en medbrakt kaffekopp utenfor Skogvokterboligen.

Fra Storjord går kanskje en av Norges fineste sykkelstier.

Klikk deg inn på kommunens side og sjekk selv.

Klikk HER

I dette området arrangeres den tradisjonelle Skogvokterdagen i Juni.

Det gjenstår å se om det skjer i år.

Stillheten er helt herlig, når vi tusler mot bilen.

Elva venter ennå på snø smeltinga.

På tur nedover mot sentrum i dalen, passerer vi Nordnes.

Der er også et populært stoppested for turister.

Enten for en matbit eller for overnatting.

Du kan se innom deres Facebook side ved å klikke HER

Vi tar turen innom vakre Øyra.

Et friluftsområde tett ved sentrum.

Det er populært både for fastboende og turister.

Her møter man Skjerstad fjorden som ender i Saltstraumen.

Jeg har skrevet utallige innlegg om dette området.

Du finner et eksempel HER

Det viser området i ulike vinkler og årstider. 

Her ser dere inn mot Rognan, og sentrum i bygda.

Det ser stille og fredelig ut. Ikke sant ?

Produsert av Jan-Åge Solvang/Elin Kvamme. 

Det er ikke alltid slik.

Bygda vår er ei kulturbygd av rang.

Klikk over og se på den filmen.

På filmen ser du vårt vakre og bilfrie sentrum.

Slik det kan være under de tradisjonell “Rognan- og Trebåtdagan”.

Du ser også flotte Rognan Hotell.

Det kan du se mer av om du klikker HER

Bare noen hundre meter under dette området finner du Rognan Fjordcamping.

Her får du selvsagt også leid båt.

Ta turen innom dem, ved å klikke HER.

 

Da runder jeg av og takker for denne turen.

Jeg takker filmskaperne.

Velkommen til Saltdal.

 

#saltdalkommune #saltdalturistsenter #nordlandnasjonalparksenter #statsskog #saltdalutvikling #rognanhotell #rognanfjordcamp #nordneskroa #visitsalten #visitnordland #nordland

12 kommentarer
    1. Ja, det håper jeg virkelig, at folk som nå ikke får kommet seg utenlands, faktisk tar seg en runde i vårt vakre land. Og jeg ser jo at det er mye flott i dine trakter, så hvorfor ikke ta en tur dit?
      Hvor jeg selv ender denne sommeren er usikkert. Fristelsene er så mange, at det er vanskelig å velge. Og samtidig ville det være hyggelig om noen ville slå følge, men der er jeg mer usikker. Kanskje jeg må gjøre som jeg gjorde i 2016? Rett og slett pakke teltet og dra på bilferie mutters alene! Usikker på hva helsa sier, men kan godt hende jeg gjør det. Jeg er jo tross alt hjemme døgnet rundt mesteparten av tiden. Kjekt å komme seg ut litt også.
      Tiden vil vise, og jeg kan uansett gjøre det på sparket 🙂
      Tusen takk for omvisningen og fristelsen 🙂

      1. Ja du verden.. utrolig mange flotte steder. Som regel når vi er på tur, så er det “fra-til” , og lite stopp. Sønnen på Skedsmo og familen hadde utenatt i skauen et sted i natt, i hengekøyer. 😀 Lykke til med planlegginga 😀

      1. Mange flotte steder i det lange landet vårt 😀 Det er nok lenge ennå ti Polarsirkelsentret tiner frem. I vinter har snøen gått jevnt med taket 😀 Nyt kvelden 😀

    2. Norge er vakkert. Og dette du viser her er perler på en snor. Vakkert…Skulle gjerne reist overalt i hele landet vårt. Men vet jo aldri. Plutselig så er man på tur. Takk for titten..Klem…Skal titte litt over linkene dine. Går som regel inn flere ganger jeg..

      1. Jeg har jo vært ganske mange steder, men det meste er veldig lenge siden 😀 Men i år blir det Lofoten, det er det eneste som er banket 🙂 Nyt kvelden.. klem 😀

    3. Ja jeg vil nordover!

      Men, jeg tror ikke det blir i år. Jeg tror virkelig at Norge og nordover får så mye bobilturister som dere kan makte i år. 😀 Og det er ikke negativt det!! Men jeg tenker at JEG tar det rolig i år – og velger kortreist.
      For med så mange som har investert eller leid bobil – så blir det MYE trafikk. Krysser fingre for at turistnæringen får en virkelig kraft-opptur fra oss nordmenn over hele landet dette året 🙂

      Flott innlegg og reklame, dedicat! Gleder meg til den dagen jeg kommer sigende nordover – og mest sannsynlig ringer jeg på døren din hihihi eller ringer deg iallefall på telefonen 😀

      Ønsker dere en flotters torsdag!

      klem

      1. Slett ikke alltid det passer 😀 Vi har jo snakket om Vestlandet i flere år. 🙂 Men det blir ikke i år. Det blir tre uker i Lofoten, siden det kom noen avbestillinger. Begge sønnene kommer med sine familier, men de blir ikke hele tida da. 🙂 Hadde vært moro å få hilst på. 😀 Nyt dagen og langhelga 😀 Klem

    4. Ja det hadde virkelig vært morro 🙂 Jeg tror neste sommer blir nordover – med bobil kanskje 🙂 Og Lofoten – åh jeg har virkelig lyst å oppleve den. Så når det ikke blir i år – ja da MÅ det bli neste år! Ha en fin fredag. klem

      1. Da har du en plan 😀 Litt artig å følge med på sida “Tilbring ferien i Norge”. Utrolig mye flott markedsføring av masser av steder i Norge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg