Den mangfoldige turen – del 2

Fikk du ikke med deg første del av turen – så kan du lese den om du klikker HER.

Uansett så befinner vi oss på MS Vesterålen, med medbrakt bil, på tur sørover fra Bodø til Trondheim….

Da jeg våknet og stakk opp for å få meg en kaffekopp, passerte vi akkurat Olje&Gass basen i Sandnessjøen. Den fikk jeg æren av å være med å åpne i sin tid, gjennom min daværende rolle i NHO Nordland. Utrolig flott å se bra aktivitet der. Det er også tydelig at snøværet har vært aktiv her også. Beslutningen om å ta bilen på Hurtigruta virker ikke mindre fornuftig når jeg ser det….  

Min kjære og jeg er ganske selvhjulpne når vi er på tur, og stortrives i eget selskap. Lugarene på MS Vesterålen er ikke akkurat rause med plassen, men har det man trenger på en sånn tur. Vi ordnet oss med noe nattmat hjemmefra, siden avgangen fra Bodø var 02.30. “Nistepakken” holdt godt og vel til en stille frokost på lugaren. Nå er ikke madammen så begeistret for fotograferinga mi i slike stunder, men hun er desto mer raus med tilgivelsen. 

Vi får med oss De 7 Søstre, mens vi glir sørover. Det er ikke akkurat shorts-vær på dekk, men stille og vakkert likevel. Det er faktisk mange turister med, så vi observerer ivrig aktivitet med fotografering og diskusjoner. Det er ingen tvil om at Norskekysten fascinerer og sjarmerer turistene. 

Plutselig merker vi en uvant manøver på Hurtigruta, mens det kommer informasjon over høyttaleranlegget. Vi skjønner fort hva som skjer, når vi titter ut av vinduet på lugaren. 

Her legger Vesterålen an til en stopp og 360 graders manøver, for å vise frem et av naturens attraksjoner på Helgelands kysten, nemlig Torghatten.

Du har kanskje ikke hørt “Sagnet om Trollfjellene i nord”. Jeg fant denne herlige sangen på YouTube. Ta deg tid til å lytte, det er virkelig verd det, og gir sagn-fortellingen liv.

Det tar jo godt over et døgn med Hurtigruta fra Bodø til Trondheim, så vi må ha oss litt middag på turen. DET makter vi ikke å fikse på lugaren på MS Vesterålen. Her er vi godt plassert i restauranten og venter på servering. Gubben fikler som vanlig med mobilen og finner nye motiver, og det gjør han som regel. Det er jo slett ikke å forakte når man får dobbelt opp av det man er glad i – eller hva? 

I restauranten serveres det tre retters. Her er forretten, som var svært god. Det var middagen og desserten også. Men de ble det mindre med bilder av. Det hender faktisk at jeg glemmer å knipse, særlig siden jeg har ganske svært inaktiv på bloggen det siste året. “Blogge-blikket” har tapt seg litt, men det kan jo være alderen. 

Men jeg klarte ikke å la være, når jeg kikket opp på veggen over hodet mitt i restauranten….  “Knips”.  

 

Fortsettelse følger…. 

#hurtigruten #helgeland #visitnorway #visitnordland

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat.

14 kommentarer
    1. Spennende tur altså, trodde det var frokost inkludert også jeg…Men det er kanskje noe man kjøper seg inn med en pakke!
      Ser veldig flott ut, naturen altså…her var mye å følge med på! 🙂
      Klem og fin pinse…

    2. Kjenner at jeg har veldig lyst på en tur med Hurtigruta! Er så vakkert i din del av landet – og selvom jeg har sett mye fra land, er det jo annerledes å se det fra sjøen! Flott sang forresten….. klem <3

      1. Ja det blir noe helt annet fra sjøsiden. Og msn opplever helt forskjellige ting på nord/sør tur, siden tur og retur går på ulike tider på døgnet. Gode tanker. 🤗 Klem

    3. Aldri vært på di traktene.. så flott med di 7 søstre.. jeg elsker sjø..men liker meg best på land.. Ser ut som dere har det bra ombord da… Hørte på sangen..”kul” den ! God tur videre og sommerklem fra Mjøndalen <3

      1. Skjønner den du. Det kan være værhardt og lett heftig til tider. Men stort går Hurtigruta innaskjærs. 🤗 takk for følget på turen vår. 🤗

    4. Nei det er nok ikke billig. Men som dere gjorde smart i for å komme dere trygt frem – så er hurtigruten et godt fremkomstmiddel når vær og veier er usikre .-) Tror jeg vil ta turen uten bil en gang tur og retur kirkenes 🙂 Det er drømmen 😀 klem

    5. Det har alltid vært en drøm å ta Hurtigruta, men så langt har det bare blitt med tanken. Kanskje en gang i framtiden. Å du kan hilse din kjære å si at hun er flott dame, så hun behøver ikke bekymre seg for å være med på bildene 😊 Ha en fortsatt fin tur videre 🥰

    6. For en fantastisk tur og morsomt kommentert pluss informativt. Ser kona di ikke liker så godt knipsinga, skjønner henne godt :D. Ikke lett dette å skal reise sørover når temperatur er så forskjellig mellom nord og sør. Men gleder meg til fortsettelsen. Tror ikke “blogg-blikket” har tapt seg med større avstand mellom innlegga :).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg