En annerledes tur

Jeg har skrevet et par innlegg som indikerer ganske sterkt at ikke helsa er på topp. Du kan lese et av de om du trykker HER

Det innlegget begynte med en gjenstridig lungebetennelse, som resulterte i innleggelse. Da fant de en tumor på høyre lunge, som ikke så veldig vennlig ut. Prøver er tatt, men ikke nok med det. Det fabelaktige Norske Helsevesen sendte meg ut på en ny tur.

Onsdag, 6. oktober klokka 05.38 sitter jeg ombord i Agendaen på Rognan Stasjon. Den perfekte forbindelsen mellom Rognan og fylkeshovedstaden, Bodø.

Pasientreiser var så snille å bevilge meg taxi fra Bodø Jernbanestasjon til Bodø Flyplass. Der dukket det opp en diger minibuss, så lille meg rakk ikke å orientere meg og få tatt bilde – før vi var framme på flyplassen!

En ting har jeg erfart i mitt liv, at er ikke flyplasser under ombygging, så er det dårlig tegn! Her i Bodø så jeg ikke sånne tegn i det hele tatt. 

Så var jeg ombord i flyet, til vakre Tromsø. Med Pasientreiser’s billigbilletter, så havnet jeg ikke akkurat på første rad. Men det gikk helt fint, bare jeg rakk flybussen.

Og det gjorde jeg! Takket være en bussjåfør som ble dotrengt, og forsinka avgangen med tilstrekkelige minutter! Helt perfekt timing 😀 Men vi kom oss igang gjennom nedsnødde områder og frem mot UNN (Universitetssykehuset i Nord Norge).

For de som er kjent der, så ser de med en gang at dette ikke er hovedinngangen til UNN. Det er det jo heller ikke. Dette bygget ble åpnet i 2018 av Erna Solberg og Trond Mohn (som forøvrig la ned grunnstenen og har finansiert mye av utstyret der).

Her står all informasjon på både norsk og samisk. Men det er ikke til å unngå at det dukker opp ord og begreper jeg ikke er helt kjent med.

Møtet med en koselig resepsjon er slett ikke det verste, når man føler seg en smule på uvant og utrygg grunn.

Men tryggheten siger sakte inn i en gammel skrott, etter som jeg ser at informasjonen er ypperlig! Her lønner det seg faktisk å få litt ventetid, slik at man får med seg det meste. Så her kommer en “lekse” med informasjon i form av blider…

Som man ser, så er det ikke mange steder i landet man har dette tilbudet.

Begynnelsen trenger ikke være perfekt fra starten av, da kommer den sjelden.

Her ligger gamlingen og venter på å få pumpa skrotten full av radioaktiv veske. Opplegget preges av ro og orden. Her er det ikke antydning til stress, ikke synlig i alle fall. Jeg måtte ligge i ro i en times tid, og da sovna jeg selvsagt. 

Her er en skjematisk fremstilling av hva dette kan gå ut på.

Når det er min tur, så blir jeg plassert på et lite venterom med utsikt mot denne døra. Da tenkte jeg, at her tar de vare på gamle gubber – når de låser de inn i et bankhvelv. Men det gikk bra. En times tid i PET-CT trommelen, så var det hele over. 

Veien gikk direkte til flyplassen. Sulten begynte å gnage bittelitt, det begynte å bli noen timer siden frokosten i firetida på morgenen.

Derfor klinte jeg til med et skikkelig Gourmet måltid på flyplassen.

Selv med solide vinterlige forhold, så var det ikke noen forsinkelser på flyene. I tillegg fikk jeg et overraskende reisefølge av en god venn – og til og med med Pasientreise taxi helt fra Bodø til Rognan! Men jeg rakk å skrive et lite rim på flyet, før Styrmannen kom over høyttaleren med hele landingsprosedyren på RIM – både på engelsk og norsk!

En dag du kom fra din moders liv.

Naken og tannløs du møtte verden.

Ingenting ante -ingenting visste!

Øynene glante – men slett ikke triste!

Livsveien startet på denne tid.

Uvitende var du om denne ferden.

 

Ingen kan leve andre sitt liv.

Det du fikk av din mor må du leve selv.

Dagene kommer – aldri de stanser.

Vinter og sommer – med håp og sjanser.

Dager som gikk, de «spiser» din tid.

Aldri du vet når det lakker mot kveld.

 

Nå er det bare å vente på Oppfølgings samtale på Nordlandssykehuset i neste uke.

Det kan også bli en annerledes tur.

Tusen takk til det norske helsevesen!

Takk til min kjære ved min side!

Takk til alle for omtanke og gode ord.

#pasientreiser #unn #universitetssykehusetinordnorge #nordlandssykehuset #lungekreft #lungeavdelinga #vy #sas #petsentret

24 kommentarer
    1. God bedring til deg🤗
      Så flott at du opplyser om hele « helseturen» din👍
      Lykke til videre, går helt sikkert veldig bra😍
      UNN består av «engler»
      Har vært der for 3 år siden, helt flott👍

    2. Du gode min som du må farte. Men de er heldigvis flinke i dag så de fikser det meste Krysser fingrene for at alt går fint. En venn av oss hadde det samme i fjor vinter. Alt ble reparert og han trente på. Da vi kom fra ferie i sommer spurte vi hvordan det gikk?Jo kneet var litt dumt, men bedre? Men hva med lunga da, spurte vi. Nei, den halve lunga virket så fint, så det hadde han glemt. Men litt støl i kneet etter en gåtur var han. Lykke til videre. Vi tenker på deg!Klemsiklem😁

      1. Kjempebra, flott tankegang 😀 Det går helt sikkert bra 🙂 Det går i alle fall fort når ballen begynte å rulle 🙂 Tusen takk for gode tanker,, klem 🙂

    3. Det var litt av en tur, og jeg kan ane at du er ved friskt mot. Synd de fant noe ikke-vennlig i kroppen din, og håper du blir kvitt det. Jeg sender deg alle slags friske og gode helsevibber jeg kan. Vet ikke om de hjelper men de kan ihvertfall ikke skade ♥️
      Masse lykke til videre, Jan, og god bedring 😊

    4. Leit at du skal oppleve slike utfordringer og bekymringer..og tøffe tak blir det nok.. Men bra med dyktige folk “på saken”…og at du ser ut til å takle det på en “positiv”måte …tenker dette går bra jeg <3 Også så fint at du blogger og dokumenterer hva du opplever ..fint å ha litt å sysle med.. og fint med en kone som støtter deg og stiller opp 🙂 Stor klem og god bedring til deg <3

      1. Tusen takk 🙂 Ja noe er det i dette livet 😀 Jeg har valgt å være åpen. Måtte jo informere ganske mange, så da er det like greit å gi min versjon 🙂 Klem tilbake til deg <3

    5. Ja, dette går nok bra, vi må jo tro det beste.
      Flott at pasientreiser finnes. Er nok ikke alle land som ha det tilbudet.
      Ønsker deg masse lykke til og god bedring ❤
      Klem

    6. Vet du hva, jeg heier på deg og tror og håper at dette går bra. Selv om det er tøffe tak og mye styr. Men jeg trua og Jan fra Rognan har sikkert vært ute en vinternatt før også! Selv om denne er meget kald og kanskje lang 💙Men det kommer en ny vår og ny sommer…
      Flott innlegg for jeg tror det er viktig å være åpen. Klem fra Solveig 🌈

      1. Tusen takk 🙂 Ja jeg har valgt å være åpen. Ikke minst fordi mange måtte få vite av ulike grunner, og da blir det fort dumme spekulasjoner og synsing. Vi har vært ute både i vinter dager og netter, så dette skal gå bra. Klem fra meg <3

    7. Det der var jammen litt av en tur! Og her nede sitter vi og klager over avstand til sykehus – fy skam sier jeg! Er så glad du blir tatt godt vare på – masse god bedring til deg! Klemmer <3

      1. Tusen takk kjære deg 🙂 Vi har jo bare ti mil til Bodø 😀 Så det går bra, men det er et flott samarbeid mellom Bodø og Tromsø, som er utviklende på begge steder 🙂 Jeg føler meg helt trygg i systemet, men er selvsagt spent på samtalen på tirsdag 🙂 <3 klemmer <3

    8. Du har en veldig positiv innstilling og det betyr mye i en slik situasjon. Noen celler i kroppen har utviklet seg litt feil, og da brukes et ord som de fleste av oss skvetter av og synes er skremmende. Godt at du blir fulgt opp så bra! Tenker at de som jobber i helsevesenet synes det er godt å møte en slik pasient. Du sier nok i fra om noe føles helt galt, men du sutrer ikke å over bagateller, eller henger deg opp i småting. Jeg synes det er flott at du velger å være åpen om dette. Klem til deg og Madammen!💚

      1. Tusen takk for fine og gode ord. 🙂 Nytter ikke å grave seg ned i negative tanker og fokus. Det tjener ingen og aller minst meg og min kjære. Nå er det bare å leve normalt til man får alle svar på tirsdag 🙂 Klem tilbake fra oss <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg