En duftende perle i Lofoten

 

Gratulerer hjerteligst som årets leverandør til Hurtigruten!

 

Vi har vært mange ganger på Aalan Gård, på Bøstad i Vestvågøy/Lofoten, Det er et spesielt sted som oser av ekte kjærlighet til det de driver med. Det dufter himmelsk, av det aller meste. Filmen ovenfor beskriver dette veldig godt.

Jeg har jo ikke klart å styre “knipse.fingeren” når vi har vært her. Dette innlegget lagde jeg for et par, tre år siden. Men har pusset litt på det i anledning kåringen til Årets leverandør til Hurtigruten. 


Egentlig så burde det kanskje vært ei geit som viste vei til Aalan Gård. Men når det er sagt, så er det ganske så variert innslag av dyr på gården. Men her kommer først noen bilder fra butikken. 



Dette er jo bare et kjapt utdrag av vareutvalget. Men sånn som jeg ser det, så er det to hovedtyper av produkter som utmerker seg og det ene kommer fra de her…

Nei,, nei.. hoff – det ble jo helt feil, det var jo ikke disse dyra jeg tenkte på. Men de var så fasinerende, at jeg klarte ikke å la være å ta bilde. Så da ble det flere av andre dyr so dukket opp….



Her er kanskje modellen for det artige veiskiltet inn mot gården? 


De dyra jeg egentlig tenkte på, var selvfølgelig geitene. På sommerstid så koser de seg i de grønnkledde Lofotfjellene, før de trekker ned når det nærmer seg melketid. 

Melken ender opp i disse lokalene, hvor bearbeidingsprosessen starter. 

Her trylles de herligste oster frem, som lagres og modnes til de produkter som nå Hurtigruten har verdsatt ved å kåre Aaland Gård til årets leverandør.
Men jeg nevnte to hovedgrupper av produkter. “En smak av Lofoten er jo et begrep”. Men når det er snakk om “En duft av Lofoten”, så kommer den fra egen urtehage,

Dette er bare en liten oversikt over krydderhagen. Etter høsting, havner de i tørking og oppbevaring, før miksing til de herligste krydderblandinger som selges i porsjonspakninger.



Her er noen glimt fra prosessen frem mot de særegne krydderblandingene fra Aaland Gård.

Man blir fort både sulten og tørst av å suge inn alle inntrykk og dufter. Men det ordner seg fort i den hjemmekoselige kafèen.

Vi er jo innom der på sommeren, og på fine dager er det flott å sitte utendørs.



Utendørs kan man jo skravle litt med søte killinger som dette. Jeg vet jo at det er noe som heter “kopplam” (som må mates med flaske). Men om det heter “kopp ki” er jeg mer usikker på 😀 

Om du er i Lofoten, så må du ta turen innom Aalan Gård, det kommer du ikke til å angre på.

 

Vi kommer helt sikkert tilbake!  Enda en gang: “Gratulerer hjerteligst som årets leverandør til Hurtigruta”.

Alle bildene er mine, og innlegget er IKKE sponset på noen måte 🙂

 

#lofoten #aalangard #ost #cheese #nothernnorway #visitlofoten #visitnorway #hurtigruten #lokalmat

3 kommentarer
    1. Wooooow 👌🏻🙏🏻💫Tusen takk Jan for en vakker reise👌🏻😀Du beskrev det så vakkert, at jeg kjente duftene 💫💫💫💫💫💫Dette stedet viste jeg faktisk ikke om!! Lurer på hvorfor ingen har fortalt meg om dette før. Så takk enda en gang, dette stedet må jeg besøke neste gang jeg er hjemme i Lofoten 🥰👌🏻♥️

    2. Så flott sted 🙂 Kommer jeg dit noen gang skal jeg dra innom der. Spennende butikk /kafé det 🙂 Fint å tipse om sånne ting 🙂 Ha en fin fredag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg