Forurensning av fjorden….

Jeg må nesten beundre den spalteplassen som gis i dagens mediaverden, til alle som har en mening om næringsutvikling. Det er tydeligvis nok at de henger et skilt med “Miljøforkjemper” på, så er det lov å si og mene hva man vil.

Jeg fremsnakket i går våre lokale aktører innen oppdretts næringa – det kan du lese om du klikker HER.

Jeg er selvsagt fullstendig klar over at det er delte syn på dette, som på Olje&Gass og Gruvedrift, bare for å nevne noen.

Denne gangen er det komiker Sigrid Bonde Tusvik

som tømmer ut sitt rikholdige ordforråd i Dagsavisen, rett før nyttår: 

“Kampen for å bevare Repparfjorden som frisk, ikke som dumpingplass, har vart i ti år, men nå er firmaet Nussir ASA på frierferd for å skaffe kapital så de kan begynne med gruvedrifta og dumpe drit i fjorden. En laksefjord som har opplevd gruveslam før, i mindre skala, på 70-tallet og før det på 30-tallet. Finnmark er med andre ord vant med å ha gruvedrift, selv om vi søringer ikke vet en skitt om det. Men forrige gang det ble dumpa gift i fjorden, ble fisken grønn og reinen som beitet i områdene, fikk en merkelig lungesykdom som ingen av de andre beitende fikk andre steder.”

 

Du kan lese hele artikkelen om du trykker på linken under.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/tenk-globalt-gi-f-lokalt-1.1638493

Det ble ikke «dumpet gift» i fjorden på 70 tallet,

fisken ble ikke «grønn»

og det finnes ingen som helst dokumentasjon på «merkelig lungesykdom hos rein».

I dag leste jeg et motsvar fra Nussir, på facebooksiden til Petro Artic Jeg kopierer inn bare et lite avsnitt (se ovenfor), men anbefaler dere å lese hele artikkelen.

Klikk dere inn på Petro Artic sin side og les. Der finnes utrolig mye annet bra og kunnskapsbasert informasjon, klikk HER

Jeg bare minner om at vi har parallelle diskusjoner om Dolomittbrudd og Grusuttak her i bygda.

Da jeg var barn, så badet vi rett nedenfor steinene her, som du ser på bildet ovenfor. Her var det ingen som dumpet og fylte opp med gruveslam, ikke som jeg klarte å registrere i alle fall.

Skal jeg bade her i dag, (hvor utrolig det enn høres ut), så må jeg gå “langt til havs” for å bli våt i buksa. Hvem i huleste er synderen? hvem har fått tillatelse til å deponere de enorme mengdene med masse her?

Jo, her har du synderen! Elva vår.

Tenk, helt uten noen form for tillatelser eller dispensasjoner, så drar den med seg masser av ukjent innhold fra hele dalen, og dumper det i fjorden.

Her kan du bare se (klikk på bildet/pila ovenfor) hvordan elva oppfører seg en vårdag, og den kan bli enda villere og mer dramatisk når det virkelig er fart på den.

 

Men hva deponerer elva i fjorden? 

Ja det skal jeg la være usagt!

Men det blir ikke mindre, år for år

Men det blir Næringslivet som er basert på naturgitte ressurser.

Dessverre!

 

#petroartic #deponering #nussir #repparfjorden #miljøvern #sigridbondetusvik #an #saltenposten #forurensing #gruvedrift #pkstrøm #saltdalkommune

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg