Jakten etter vår, og litt Helene…

Jeg MÅ bare minne dere om å slå på NRK 1 på TV kl 20.45.

Da sjekker Helene inn her i bygda mi.

Les hva jeg har skrevet om dette, klikk HER.

Helene forteller denne historien til NRK i dag – du finner den HER

 

NÅ kan jeg ta dere med på “Jakten etter Vår”!

Dette må da være et sikkert vårtegn!

“Votten er kastet”!

 Dette “synet” møtte oss på vakre Øyra ut mot fjorden.

Det er forsåvidt også et vårtegn.

Selv om det ikke foregår på akkurat denne måten.

Tørka torskehoder er proteinrikt, som idag eksporteres og brukes som dyrefor.

De som har vært i Lofoten på våren, tidlig sommer, har nok sett klaser av torskehoder på hjell.

Jeg har alltid kalt det for “Guano”.

Men når jeg googler det, så får jeg opp noe helt annet enn torskehoder. 

Om du har vært her eller ikke, spiller ingen rolle.

Uansett så bør du klikke i  bildet over! 

Da får du bli med på omvisning i deler av dette området.

Dette er fra et helt annet område.

Rett under Storflåget, som jeg har skrevet om mange ganger.

Jeg måtte stoppe midt på innfartsveien til Rognan.

Her var det to Rådyr, som slukket tørsten ned mot Fiskvågvannet.

Det er ikke mange dagene siden jeg måtte stoppe omtrent på samme stedet.

Da var det rein som beitet på andre siden av veien.

Det kan du se/lese mer om, hvis du klikker HER.

Vi tok oss en tur innom kirkegården også.

Det var bare et fåtall gravstøtter som var delvis synlig.

Det er nok i tidligste laget å tenke på noen våronn her.

Imidlertid var himmelen håpefull.

Om man kan si det på den måten.

Det snødde i alle fall ikke!

Da er det håp!

Den herlige duft av sjø!

Her var det storflo, så vi fikk ikke vandre i fjæra.

Men det var deilig å kjenne duften.

Her er like ved utløpet av Saltdalselva.

Men det var ikke den som klukket og sildret rett i nærheten. 

Skal du høre og se det, så må du klikke i bildet over og se film!

Det er nok en miniatyr bekk som renner der.

Men det er et solid vårtegn!

Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på.

“Mange bekker små…… “

Vi bruker å plante noen stemorsblomster i denne tønna til 17 mai.

Kanskje er det håp ennå at det går i år også.

Jeg tror imidlertid ikke det blir snakk om plenklipping med det første!

Sjura er aktiv, og kråka også for den del!

De river og sliter i syrina og lønna for å finne akkurat den rette kvisten.

Her tar de et overblikk over verden før de fortsetter.

Kanskje de kikker etter våren de også…. 

Naturens kunstverk er mangfoldige.

Den gjør det helt gratis.

Men fant vi våren?

Det er nok å overdrive at det var den som var mest synlig!

Men det går i alle fall rette veien.

Det skal vi være glad for.

 

Takk for at du ble med på turen!

Ha en flott søndag. 

 

14 kommentarer

Siste innlegg