Ut på tur på fire hjul, med smak av vill natur….

Ut på tur for å lete etter våren!

Tenkte egentlig kjøre ned mot Øyra og gå litt rundt der.

Men det fant vi fort ut ikke var særlig lurt for oss. 

Egentlig har vi brukt å kjøre til et sted langs Kystriksveien i Påska.

Været var litt puskete, så vi fant ut at vi ikke ville gjøre det.

Men vi  rigget oss til i bilen og dro avsted.

Vi hadde ikke kommet langt, før sola fant ut at den skulle forbarme seg over oss.

Til og med et fly passerte i solstrålene.

Det ser vi ikke mye til i disse tider.

Vi svingte av og tenkte å kjøre rundt forbi min gamle arbeidsplass og ut på E6.

Der var det stille og sikkert en velfortjent Påskeferie.

Men veien rundt mot søndre innfartsvei, tok vi ikke sjansen på.

Det bar sørover i dalen på E6.

Jeg har hatt mange diskusjoner med folk, om turen virkelig bar sørover på denne strekningen!

Det bærer jo mot Saltfjellet og naturen bærer preg av det.

Snaut og vilt og vakkert. 

Vi har faktisk ikke kjørt denne veien siden i fjor.

Av mange ulike årsaker.

Veien over det berømte Tjernfjellet, ble ikke mindre berømt når tunnelen ble påbegynt.

Et veiprosjekt det har vært jobbet med å få realisert i mange tiår.

Berømmelsen ble komplett når “noen” bestemte det skal hete Kjernfjelltunnelen. 

Jomfruturen gjennom tunnelen måtte foreviges.

Klikk i pila/bildet over og bli med. 

Jeg lagde et innlegg om Junkerdalsura og veiprosjektet på turen her oppe i fjor – det finner du HER

Vel gjennom tunnelen ble det stopp og vendereis.

Vi kunne jo ikke ta sjansen på å havne i Sverige.

Et par bilder måtte vi ta først. 

Vakker natur og sola hang med oss ennå.

Vi angret på at vi ikke hadde tatt med oss kaffekanna.

Det var ikke et dyr og se noen steder. 

Kaffetørst og litt småsulten, var det bare å sette kursen mot nord og hjemover.

Her i området var det påtagelig lite med snø.

Det er slett ikke unormalt i denne delen av vår langstrakte bygd.

Kommunen vår er jo på størrelse med Vestfold fylke!

Men skulle du ha sett!

På innfartsveien til Rognan sentrum dukket “dyrelivet” opp.

Et par rein gikk langs gamle E6, som nå er gang/sykkelvei.

Der beitet de fredelig i busker og kratt. 

Det er tøffe tider for rein og andre dyr på fjellet.

De enorme snømengdene tvinger dyra til å trekke ned fra fjellet. 

Heldigvis så var det liten biltrafikk.

Jeg fikk stå uhindret midt på veien og ta bilder.

Men da syntes reinen at “nok var nok” og snudde rompa til meg.

Da var det bare å få bilen i gir og pelle seg hjem. 

Hjem kjære hjem!

… og fyre i gang kaffetrakter!

Kvelden før hadde madammen laget god gammeldags Kabarèt, eller Aspic som noen sier i dag.

En perfekt og deilig lunsj etter en flott tur.

Om enn ikke så fysisk anstrengende.

Fortsatt God Påske.

 

10 kommentarer
    1. Det så ut til å være en variert og fin tur. Mye snø ja, men det er jo lyst og fint da 🙂 Fint å treffe på dyrelivet og, og skjønner at det er tøffe tider for dem.
      Kabarét husker jeg moren min pleide å lage når hun skulle ha gjester. Jeg syntes det var pent å se på, men har faktisk aldri smakt det selv 🙂

    2. Fine solbilder! Takk for turen! – og for et flott dørskilt! 🙂 Brød med kabaret husker jeg at mamma lagde når vi skulle ha folk på kveldsmat! Det var stor stas…..! Husker ikke om jeg torde å smake så veldig, men har fått det etter jeg ble voksen – og det smakte nydelig! Klem <3

    3. Flott tur dette, koselig å dra på biltur. Selv om jeg aldri gjør det 🙂 og sånn mat liker jeg også godt. Skal lage det en av dagene her. Må bare på butikken og kjøpe inn litt reker og sånn….Fin dag videre…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg