Jeg minnes deg, mitt kjære fristed..

Jeg har laget mange blogginnlegg fra mitt kjære drivhus. Et av de aller første, fra 2015 kan du lese ved å klikke HER. Men i forfjor tok vinterstormen det, og i år blir restene fjernet for godt. Men det kjennes at det er noe som mangler. Det tar tid “å få det ut av systemet”. Så jeg må bare ta et lite tilbakeblikk, så dere får ha meg unnskyldt. 

 

Våren kommer likevel

Det går mot en vår uten spirer og frø.

Med drivhus så tomt at det gjerne vil dø.

Men kjære, smil og la latter få runge.

Møt ikke våren med tanker så tunge.

 

Se på de vakre fra fjorårets sommer.

De trosset regnet som strømmer og flommer.

Men årets sommer i nord og i syd.

Skal vekke den herligste sprudlende fryd.

 

Jeg klipper og limer av tanker og ord.

Sender et ord til dit hvor du bor.

Det lysner og går i mot vakre tider.

Med blomster og flora på dine stier.

 

Jeg hadde jo “kjelleren full” av overvintrede planter, som geranium og fuchsia. Men det gikk veldig mye i sommerplanter, og til langt over støvleskaftene. Jeg hadde jo ikke hjerte til å “ta livet av” de små babyplantene.


Et lite utsnitt av mine Geranium og Fuchsia. Men hendte at noen ikke kom seg etter vinteren. Ikke alltid like lett å huske at de måtte ha en skvett vann en sjelden gang. 


Her varMiddagsblomster (Solblomster) ferdig prikla og i ferd med å bli “voksne”, og under kommer resten, Lobelia, Spanske Margueritter og Stemor – og til slutt et lite overblikk…




Det ble mange potter og ganske trangt etterhvert. Og på det meste så gikk det minst 60 liter på hver vanning.


Jeg prøvde å drive frem Stemor sånn at vi fikk pynta i tønna ved veien til 17 mai, og det gikk som regel bra.


På terrassen har jeg laget en liten kasse. Der har det vokst alt fra urter til Poteter. I år må jeg spa opp og gjøre rent. Det har ikke vært gjort på mange år.

Men akkurat nå så ser det sånn ut. Litt sårt og litt trist, men alt har sin epoke 🙂 Nyt veien mot din vår på ditt sted 🙂 

 

14 kommentarer
    1. Uffda, stakkars nedsnødde drivhus. Ja, alt har sin tid. Vi har hatt mye i hage og kasser her også, men de siste årene har det kun vært litt gressløk og persille, noen markjordbær og litt blomster. Skal man ha en drivhus fullt av nye planter til våren, så krever det jammen en god innsats og sommerblomstene i hagen må jo vannes og stelles hele tiden. En tid til alt. Jeg har satset mest på busker og stauder, de klarer seg uansett. Kos deg inne om det fortsatt snør hos dere! 🙂

      1. Tusen takk 🙂 Ja vi har vært bundet “til teltet” i så mange år, ikke minst med tanke på mamma, så nå er det godt å kunne stikke av når vi har lyst 🙂 Man får se tilbake på sånne minner med smil 🙂 Ha flotte og fine dager der nede. 🙂 Jeg regner kanskje med du skal på Bloggtreffet i Fredrikstad?

    2. Ja det må være fin hobby å ha et drivhus. Mye arbeid og mange gevinster 🙂 Koselig å tanke tilbake til . Trist når det ikke er mer og bare skallet står tilbake……………………

      Ønsker deg en god vår med ellers alt som spirer og gror!

    3. Tusen takk 🙂 Det er med slike ting, som å kaste stein i vannet, det blir et hull en liten stund. så glatter vannet seg ut, og alt blir minner 🙂 Gode ønsker tilbake 🙂

    4. En tid for alt. Masse jobb dette. Men man må like det og ta seg tid. Ønsket meg drivhus før jeg. Men ikke nå lenger. Det er litt for mye jobb for 1 person… Men det var fint hos deg.. Nyt livet uten drivhus.

      1. Det går veldig bra, var verst i begynnelisen 🙂 Men elsket å holde på der i timesvis fra i mars og utover. 🙂 Men skjønner deg godt 🙂 Det må ikke bli en belastning , da er det feil 🙂 Kos deg du, tror du har det mye bedre om du kan være som sommerfuglen, og fly fritt omkring 🙂

      1. Ja jeg kan forstå deg 🙂 Vi vurderte faktisk det ganske lenge. 🙂 Men etter å ha vært låst til stedet i mange år (også pga min gamle mor som døde i fjor), så ble det godt å ikke ha noe å bekymre seg over 🙂 Nyt våren i drivhuset ditt 🙂

      1. Nei nå er det over og ut 🙂 Vurderte nytt en god stund faktisk. Men er så godt å kunne stikke av når vi vil. I den perioden måtte vi jo holde oss her pga mamma 🙂

    5. Rart når selve vårhobby nr 1 er borte! Trist…… men du finner nok på noe du uansett! Og kanskje et nytt drivhus kan finne veien en gang? Om du savner det for mye…… 🙂

      1. Det går helt greit 😀 Har en evne til å legge sånne ting bak meg 🙂 Alltids noe annet som frister og fyller det hullet som er der en liten stund 😀 Klem <3

    6. ja med drivhuset fullt blir en stedbundne,jeg hadde ikke planer om å ha noe i drivhuset,bare i grønnsakshagen,men så lenge svigermor er oppegående vil hun vanne til meg,men skal prøve å lage meg et selvanningsystem i år :=)
      skal si du hadde mange sommerblomster i drivhuset ditt,der har ikke jeg tålmodighet,så her blir det mest grønnsaker og pelargonier da,dei har jeg i kjelleren om vinteren

    7. Og jeg som har tanken på å begynne med drivhus på mitt neste bosted… Triste saker ja, men er vel alt til sin tid…
      Savner du det fælt så vet du jo hva å gjøre…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg