Klima og søppel i bøtter og spann …

Det er ingen tvil om at “klima&miljø” står i fokus for tida. Og ære være for det. Forbrukersamfunnet har tatt av så det holder. Vi i bestefargenerasjonen må nok ta mye av skylda, for å ha ført nasjonen fra Utedassens tid, og fra Brev og Telegram som kommunikasjons metode, og inn i den høyteknologiske, overflodstid vi er i nå.

Som bevis, så dukker det opp monstre som dette i hovedstaden. Akkurat dette skrev jeg et innlegg om, som du kan lese HER.  Jeg kan ta med første vers i et “Søppel dikt” fra det innlegget:

Du mektige vrak av søppel og skitt. 

Ditt fryktinngytende, stirrende blikk. 

Ser etter syndere over alt. 

Se ikke på meg, det er slett ikke MITT.  

Det kunne jeg sagt og fortalt.

Det er lett å løfte knyttneven mot industri og næringsliv, mot olje&gass, mot oppdrettsnæringa. Det er kanskje nettopp disse som har og har hatt fokus på miljø lengst i vårt samfunn. HMS begrepet er ikke oppfunnet i offentlige bygg, eller i noen miljøorganisasjoner.

Men jeg skal ikke bli for bisk i dette innlegget, snart er det jo Påske. Da må vi jo handle sånne egg, med eller uten innhold, for å fylle de sjøl. Må vi ikke, det er jo tradisjon blitt ? 🙂 Selv om det aller meste vi drar hjem er søppel…

Kanskje vi må litt “Påskeduft” eller enda mer påskepynt, det er jo artig med noe nytt, ikke sant?

Men ingen egg uten høne, uten at jeg skal ta stilling til hvem som kom først i denne sammenhengen.  Nå er jeg sikkert litt “småslem&ironisk” i formuleringa. Men “mitt og ditt og andre sitt” er ikke alltid like enkelt. Jeg har jo vært inne på det i et annet innlegg, som du finner HER

Med dagens muligheter, så kan man finne argumenter for og imot det aller meste. Statistikk er jo vitenskapens metode for total forvirring. Så man kan samle argumenter i bøtter og spann, og da kan de jo like gjerne være fargerike og flotte.

Sånne ting drar man jo ikke med seg når man drar til syden Da kjøper man nytt og legger igjen der, siden man har evig nok hjemme. Det har jeg hørt i alle fall.

Om ikke så veldig lenge så starter vår- og sommerfestivaler rundt om i landet. Jeg nevnte det i innlegget som er linket ovenfor, med dette bildet fra i fjor. All ære til skolestreikende ungdommer, slike engasjement er viktig. Jeg håper de har det med seg i bagasjen når de skal delta på festivaler i sommer.

I det store og hele så er det vel snakk om….. “mæ og dæ”…

,,,, og ingen av oss to vil vel……. “bade i søppel…”

 

#soppel #klima #klimaaktivist #mittogditt #gjenvinning #forurensning

14 kommentarer
    1. Ja, jeg er glad folk engasjerer seg. Og jeg husker også det var “gøy” å demonstrere. Og jeg mente masse i bøtter og spann, og gjør det vel litt ennå. Men så er det praksisen da….Egen praksis.. Kjøper man nytt selv, følger man materialismen og forbrukersamfunnet selv, eller kjøper man virkelig alt brukt og uten embalasje og bærer hjem i bøtter SELV? Greit å mene og si mye, men greit å følge opp også i så tilfelle 🙂 Jeg er nok litt lat på en del områder, innrømmer det. Og det gjelder både litt på “meninga” og på “praksisen”… 😮

      1. Vi har vel blitt sløvet på ene og andre måten alle sammen. I dag er det jo så lett å slenge ut meninger 🙂 Vi står i alle fall over påskeegga. Det ender jo i bare søppel…:D

    2. Beste innlegget jeg har sett på lenge.. Tja.. Får se da. Om de greier å ta med søppelet sitt fra Roskilde og andre festivaler. Alt ligger igjen i en diiiiiiger gjørmehaug. Pappa kjøper jo nytt telt til neste festival for han har ræva full av penger… Hmmm
      Men påskeharen er søt da og egg må til 😀👌

      1. Tusen takk for det 🙂 Vurderer å bli litt kvassere i ”tonen”, har jo merka at nesten ingen kommenterer innlegg lengre 🙂 Alternativet er jo å finne på noe annet å gjøre 😀

    3. desverre er det sykt masse søppel ute verden over,det er så lett å slenge fra seg,la vind og bølger dra det med seg,en har lyst på noe nytt og hiver veldig gjerne det udaterte fra forrige sesong,på vei til nordkapp for et par år siden var vi innom et kunstutstilling,alt var laget av søppel som kom inn på strendene via havet og jeg skal love deg det var fargerikt når alle trappetrinn prydet gatebilde med fargerike gummistøvler som var plantet dei finaste sommerblomster i :=) men nytt til påske,nei det blir ikke innkjøpt her i heimen iallefall :=)har litt påskepynt som jeg tar fra ,ellers liker jeg en skål med orange appelsiner eg

      1. Ja det er forferdelig 🙂 Det er jo akkurat her alle vi kan gjøre mye 🙂 Her holder det i massevis med det vi har av påskepynt og til Jul også. Bruker det samme år etter år…

    4. Huff ja, søppel er det mye av rundtomkring. Jeg liker det som kan gjenbrukes, eller gjenvinnes, og her i gården er det avfallssortering i stor skala 🙂
      Påskeeggene kjøper jeg aldri nye. Vi har jo egg vi kjøpte for mange mange år siden, og de er jo like gode og fine i dag. Fyller bare opp med det man liker å trykke i seg, så har vi spart noen kroner og litt søppel også 😉
      Det der festivalbildet så helt grusomt ut. Jeg har sett sånt i køer før store konserter også. Usj. Og ja, det er de samme miljødemonstrantene som kommer til å legge fra seg like mye søppel i køer og på festivaler, uten tanke for at de faktisk har demonstrert. Jeg tipper mange av dem ikke ante hva de demonstrerte for heller…..de var glade de fikk en kjærkommen pause fra skolearbeidet 😉 Det er mitt inntrykk i alle fall 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg