Når fjæra vokser

Da jeg var guttunge lå det alltid Sandbåter utenfor her og grabbet sand. Det ble aldri tomt, for elva etterfyllte med stor iver. Nå er den tiden forbi. Sjøsand er ikke like populært lengre. Men det som skjer er jo at mer og mer av fjorden “aurer” igjen.

Det er jo fasinerende å gå med nesa i bakken og studere fjæra. Da dukker guttungen opp i meg 😀

Nå var ikke jeg her nede i påskehelga, da var både flo og fjære ekstreme. De ble det oppdaget et gammelt vrak utpå her. Det skumle er jo at man må lenger og lenger ut med båt for å komme til de mer tradisjonelle fiskeplassene. 

Heldigvis så ligger Industrikaia på andre siden av fjorden. Du kan skimte en båt ved kai midt i bildet. 

Her er den kunstige osen som fyller opp den store badedammen. Tanken var at vannet skulle skiftes ut naturlig gjennom flo og fjære. Dette danner en artig strømvirvel ved flo sjø. Det kan du se litt mer av HER

Her ser du den ene av de to badedammene som fylles/tømmes av flo/fjære. Bare så synd at det blir mye “gjørme” på bunnen.

Det er laget mange fasiliteter i dette området. Som grillplasser og utstyr for trening/aktivitet. Nå skal ikke jeg legge ut søppelbilder i dette innlegget. Men “noen” klarer jo ikke la være å ødelegge vakre friluftsområder. Det kan du dessverre, lese mer om  HER

Vi får håpe det blir bedre i år. Det er jo helst bare sånne spor vi ønsker å se i naturen….

 

Takk for titten 😀 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

5 kommentarer
    1. Jeg ser at det endrer seg flere steder ved sjøen. Fordi visse typer “industri” legger ned.
      Kjedelig at ikke alle ser verdien i å rydde opp etter seg. Jeg ser stadig det når jeg går på tur, at søppel blir et vanligere syn. Hvor vanskelig kan det være å ta med seg rusket liksom?
      Det ser ut som et fint område i alle fall, sånn som det er laget til der hos dere 🙂

    2. Sånn er det bare, Ja jeg skjønner ikke det med søppel i naturen, med all den fokus som er for natur og klima. Det må finnes mye folk med dobbeltmoral innen dette området. Takk for hyggelig kommentar 🙂

    3. Takk for titten.
      Rart å se at vannet krymper. Naturen er merkelig. Men blir litt gjørme og mindre sand kanskje. Her jeg bor er det er det steder det er meget langgrunt og gjørmete… Men vannkvalitet er bedre.. Ser tydelige saltrender på svaberg nå. Det så man ikke tidligere 😀

    4. Akkurat i det området kommer jo elva ut, og den drar med seg store mengder sand i vårflom og når det er mye nedbør. Over år så bygges det jo opp grunner. Før ble jo sanda brukt til muring, men siden de oppdaget at armeringsjern ruster av salt i sjøsand, så ble det slutt med det 🙂

    5. Hmmm – rart når sjøen krymper…. dumt at det fyller seg igjen og at ingen har bruk for sanda lenger! men – fine bilder… og jeg også liker å gå med nesa nedi fjæresteinene, veit du! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg