Når poteter baller på seg…

Min kjære mamma kom fra Småland rett etter krigen. Så lenge jeg kan huske så fikk vi ganske ofte servert Kroppkaker. Jeg var hellig overbevist om at det var noe spesielt, siden ingen av mine venner ante hva det var. 

Jeg skrev jo litt om min ungdom i mitt forrige innlegg, hvor jeg mønstret på utenriks sammen med en skokk med vestlendinger.  Du kan lese det ved å klikke HER

.

Det gikk ikke lang tid før jeg stiftet kontakt med noe jeg trodde var det min mamma var spesialist på,  Men neida de var slett ikke som min kjære mamma sine. Og hennes spiste vi  som et eget måltid, ikke sammen med en masse annen mat,  Men kjært barn har mange navn, nå har jeg hørt både : Raspeball (klubb, raspekakekomlekløbbkumlekompekump(e)potetballklotball)

Du kan lese mer om RASPEBALL i den norske Wikipedia – klikk HER

Men du kan lese om KROPPKAKOR i den svenske Wikipedia – klikk HER

Bildet over er av “Kroppkakor”, og eneste tilbehøret er lingon. Jeg et par oppskrifter, men de er ganske like.

Du får mest ut av oppskriften ved å klikke deg inn å lese selv, velg selv hvilken du vil klikke på:

Det er bare å klikke HER

Eller å klikke HER

#kroppkakor #raspeball #komle #klubb #matoppskrifter #tradisjon

 

13 kommentarer
    1. Nå blei jeg frista ! Det er såååå godt, men lenge siden jeg har laget.. Vi kaller det potetklubb og har lettsalta flesk inni, noen ganger med stekt flesk og kålrabistappe til..men favoritten min er å duppe dem i sukker :))

    2. Dette er noe jeg ikke er vant med…men mannen elsker dem! Så vi har prøvd å lage, og ihvertfall kjøpe ute..men….ikke noe jeg falt for….hihihi..Kanskje ikke smakt de helt riktige!??

      1. Det er jo så mange varianter 😀 Det er ikke helt vanlig kost her i huset heller ,, men vi har snakket om å gjøre et par forsøk til .. første gangen ble sånn halvveis vellykket 😀

    3. Ja, vi kaller det klubb, og jeg bruker sukker på. Mamma vil ha salt og pepper. Jeg synes det er godt, men lager det ikke så ofte selv. Når det bare er meg i huset som liker det, så blir det sånn. Kos dere! Når vi hadde klubbrester som barn ble det delt i biter og stekt med bacon til kveldsmat, og så hadde vi sukker på da også. .)

    4. Jeg kaller det raspeball , spiser det ikke ofte, for det må være hjemmelaget, men takk for påminnelse til neste middagsbesøk…I dag blir det lasagne til de som kommer her…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg