Når tanker finnes..

“Når tanker finnes, ja.” Det kan jo tolkes på mange tider. I disse valgkamptider, så finnes det mange tanker rundt om. Nå er det fredag og straks helg, så da er tiden inne for å finne andre tanker.

Men akkurat nå, er det snakk om andre tanker. Eller bare tanken, her hos meg. Men først må den finnes. Jeg klarer ikke å huske når min kjære far fikk den innstallert “i hine hårde dager”. 

Fiberkabelen inn til huset ligger også i samme området, så her føres skufffa med eleganse og nennsomhet av maskinkjører fra #VamekAS . Jeg har ikke veldig lyst å bli fri for både TV og nett.

Her kan du studere den prosessen i en liten video. Bare klikk på bildet ovenfor. 

Når endelig tanken dukker opp, så er jeg glad for at jeg ikke satset på spade og håndkraft. Den lå både dypt og midt i innkjørselen som har blitt hardpakka gjennom mange tiårs ferdsel. Men som du ser så er det en ståltank som kommer tilsyne. Denne første etappen har ikke som mål å grave den opp, men å gjøre klart for tømming og rensing. 

Jeg har fått en viss mistanke om at min kjære far har laget denne tanken selv. Men det er umulig å få svar på, men kan kanskje bli mer tydelig når vi får den opp av jorda. Her råder ingen nåde for gamle, minneverdige oljetanker, når Vamek AS gyver løs.

Etter during og hvining en stund, så er det laget en ny inngang til tanken. Her skal spesialfirmaet #ØstbøAS komme og tømme det som er igjen og foreta rengjøring. 

Som dere ser, så er den laget av ganske så tynne stålplater, og av rustfritt stål. Den kunne nok holdt stand i mange år til. Men det er ganske mange år siden vi sluttet med oljefyring, og dessuten er jo loven klar, fra 2020 er det helt forbudt med oljefyring. Nå gjenstår å suge opp resterende parafin, rengjøring og oppgraving, så burde samvittigheta være grei. 

For de som ikke har fått med seg mine, mer “flisete”  innlegg, klikk på linken HER. Her er også en link til Miljødirektoratet, om det er ting du lurer på – klikk HER 

 

#vamek #ostbo #oljetanker #oljefyring #enova #miljodirektoratet #saltdalkommune

6 kommentarer
    1. Det var tank det her. Oljefyring var jo deilig en tid. Men men ut med det….Og fiber må du passe på. Jobber jo enda med det her. Graver og graver. Skal snart få gravd jeg også inntil huset.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg