Planker og bord, her oppe i nord.

Furua, så stolt og mektig. Et symbol i vår vakre dal, og næring for så mange gjennom lange tider. 

Nå går dessverre det aller meste til oppflising og brukes som energikilde. Kanskje ikke dessverre for alle, men borte blir den.

Men noen overlever. Blir til planker og bord, i alle varianter. Jeg er jo så gammel at jeg husker fjæra full av båtbyggerier.

Jeg husker lukta av trebåter og tjære. Ispedd lukta av halvråtten sild når vi lå på kaia og fiska mort.

Ennå blir noen stolte trær til stolte båter.  Neste helg skal to av disse overleveres til Rognan Ungdomsskole, resultatet av et prosjekt i vinter. Smykkeskrin, rett og slett. Jeg har jo skrevet flere ganger om vår stolte båtbygger, det kan du lese HER. Jeg har jo også skrevet om den herlige aktiviteten på Saltdalverft, det kan du lese HER.

Ingenting blir som før, og det er heller ikke noe mål. Men furua vil bestå, uansett hva den ender opp når rota skilles fra stammen.

 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg