Slå ring rundt bonden…

Nå var det mindre med sko her…

Men desto flere støvler.

I alle varianter.

Jeg kom kjørende langs veien her, og oppdaget noe.

Jeg hadde vært og kjøpt bark til et hageprosjekt.

Først trodde jeg det var vår dugnad i Rådhusparken.

Men så oppdaget jeg en ring med møkkagreip og støvler.

Store og små i en vakker blanding. 

Her får du ta de i et nærmere øyensyn.

“Slå ring rundt bonden&landbruket”.

“Ta vare på mangfoldet i norsk landbruk”.

Dette var tanker som slo meg.

I symbolikken.

Jeg bor bare et par hundre meter unna parken her.

Da mine føtter passet de minste støvle parene her, hendte det at kyrne gikk fritt langs veiene. 

Det er neppe ønskelig å komme tilbake dit.

Men vi som var unge den gang, har tråkka tørrhøy og hesja.

Vi har smakt på siladråpen i fjøset.

Selv som unger visste vi hva bonden var. 

Vi visste hva bonden betydde for samfunnet.   

“Kunnskap er makt”, skrev jeg i mitt forrige innlegg om bondeopprøret.

Det kan du lese om du klikker HER.

Kunnskapen om gårdsbruk er skremmende fraværende i samfunnet.

Norge trenger bonden.

Over hele landet.

20 kommentarer
    1. Jeg vokste opp med kornåkre rett utenfor huset..Har ikke satt meg så mye inn i hva som skjer med bøndene om dagen..men vil gjerne at det skal være gode kår får bøndene…for bondegårder vil jeg ha rundt meg i fremtiden også..
      Møtte en “gjeng”traktorer på motorveien i dag.. så er noen “aksjoner”på gang her også tror jeg… 🙂

    2. Artige bilder og herlig tekst! Artig når man kommer rett i et prosjekt som dette!
      Tenker ofte på det med maten om noen år! Spiser vi kjøtt da eller er det noe som ser ut som kjøtt og smaker kjøtt og har masse proteiner..Eller dekker vi behovet for proteiner med en pille! Og spiser tomater….aner ikke…
      Men tenker mye på et kosthold frem i tid..
      Men man må jo ha noe som fyller opp i magesekken… <3

      1. Ja du sier det,, men soyabønner lager ikke melk og ikke ost, jeg tror nok mye av det som fokuseres av enkelte, stabiliserer seg på et eller annet nivå. <3 God helg

    3. For meg som nærmest kommer fra gård – onkel hadde jo gård, og vi hjalp MYE til – så er det naturlig å vite mye om bonden og dyrking, og også bry meg mye om det! Ingen tvil om at det bør mer fram i lyset igjen! Norge trenger bonden! Over hele landet, ja! Klemmer <3

    4. Jeg er jo fra gård, så det får fram tankene i disse dager. Fine symbolske bilder dette her. Vi trenger bonden og vi vil har mat fra eget landskap ja.

    5. Jeg er født på en liten gård og bodde der i 10 år. Gode minner fra den gang.
      Når det gjelder mat leste jeg i dag at forskere tror at fedme kommer fra bearbeidet mat og ikke fra alle fyproduktene mange tror er den skyldige.
      Vi trenger kortreist mat fra bøndene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg