Stjerner lyser best i mørkret, all honnør til alle de.

Det er ikke lett å vinne frem med næringsutvikling i dette landet. Enda vi kanskje har verdens beste forutsetninger for det. Det gjelder både mineraler, olje&gass og ikke minst havbruk. Det er sterke røster som ønsker å verne det aller meste, ikke minst i vår egen landsdel. Jeg beundrer de som har klokketro på sine næringer, og får det til, mer på tross av enn på grunn av naturgitte forutsetninger. 

For kort tid siden så la “Indeks Nordland” frem pulsen på Nordland for 2018 – 2019. Den påpeker at “Det er flaks vi har laks.” Samtidig fremhever den leverandørindustrien til olje&gassnæringa. Du kan lese mer om det ved å klikke HER.

Her om dagen var det et åpent møte om kommunedelplan Skjerstadfjorden. Det er ikke til å legge skjul på at det er delte meninger om oppdrettsanlegg i fjorden . Dette bildet er ikke fra Skjerstadfjorden, det er faktisk fra Lofoten. Jeg kommer nok aldri til å få oppleve noen olje&gass aktivitet i det området i alle fall.

Det er ingen næringer, verken over eller på siden, som har og har hatt større fokus på miljø, enn olje&gass og oppdrettsnæringa. Begrepet HMS er ikke oppfunnet av miljøbevegelsen. Oppdrettsnæringa er en “pure ung” næring, men gjør stadig store investeringer for å utvikle seg videre. Her er noen eksempler fra vår egen fjord. Det er nå også klart at det neste blir forskningsprosjekt på lukka systemer til havs, 

Men det er ikke lett å bli  “Stjerner på himmelen” , som næringsaktører i dagens samfunn. Det er mye letter å sitte på “Kritikerhjørnet ” og indirekte høste av godene.

Landbruksnæringa har jo holdt på med utvikling i århundrer. Nå heves faktisk sterke røster om å legge ned både kjøtt og melkeproduksjon, av hensyn til miljøet? Hvor skal dette ende? Kanskje det gamle utsagn “leve av å klippe hverandre” blir en realitet? 

Kanskje vi er tilbake til  ski og robåt som fremkomstmiddel, og eget hushold med et garn eller to… Neida, jeg skal være snill. Men det er lov til å være en smule undrende, sjokkert for en gammel mann. 

Jeg skal runde av med å ønske alle som står på for Næringsuvikling og vekst i vår landsdel. Jeg er imponert og har dyp respekt for hva dere får til, til tross for alle som motarbeider.

Jeg har sagt hva jeg mener på mange måter, ikke minst gjennom bloggen. Let deg frem i arkivet på bloggen under “Næringsliv og utvikling”

HUSK: Det er når det er som mørkest, dere lyser som stjerner.

Lykke til videre. 

NB innlegget er IKKE sponset!

#nexans #indeksnordland #nordlandsforskning #edelfarm #saltenaqua #skjerstadfjorden #saltdalkommune #salten #nordland #petro

7 kommentarer
    1. Spennende med utvikling og vekst i landet vårt 🙂 Jeg er ikke så inn i det at jeg kan uttale meg så mye. Men viktig at folk har jobber og noe skal vi leve av.. Flotte bilder fra “havneområdet”.. Kos deg med dagen videre :))

      1. Tusen takk 😀 Ikke gå deg vill da 😀 Når man går med nesa i sky i mørkret så kan man fort rote seg bort 😀 Nyt kvelden.. eller blir vel helst søndagen 🙂 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg