Trebåt og kystkultur

Saltdal er kjent for båtbygging gjennom lange tider. Båtbyggeriene lå tett i tett både i fjæra og oppover i bygda. Nå er det lite igjen av det, men en stor aktivitet på vedlikehold av trebåter, er likevel ganske synlig. Jeg har laget et innlegg om det, som du finner HER

En av de siste båtene som ble bygget her, var faktisk en tro kopi av ei Jekt som sank her inne for mange år siden. Jektetrafikken er jo kjent som handelsveien med tørrfisk og varer fra nord til Bergen. Jeg har laget et innlegg om Brødrene som du finner  HER

Men det finnes en aktiv båtbygger, som bygger mange båter av typen du kan se på dette bildet. De tre båtene tilhører et helt spesielt prosjekt. Det ble faktisk vist på NRK 1 på lørdag, i Norge Rundt. Om du ikke fikk med deg det, så klikk på den blå linken her —> TREBÅT

NB det er programmet “Ut og feie”, og ca 10 minutter ut i programmet. 

I  sommer var jeg så heldig å få besøk av Utifriluft/Margrethe og gemalen, og da var vi innom dette stedet. Her holder båtbygger Kai Linde et lite foredrag om kystkulturen for de.  Om du ikke har vært innom bloggen hennes, så er det jaggu på tide. Du finner en snarvei om du klikker HER.

 

Ha en nydelig mandag på alle måter. 

 

#saltdalkommune #visitsalten #visitnordland #kailinde #saltdalverft

8 kommentarer
    1. Trebåter er fascinerende. Det er derfor jeg tusler mye på isegran også. Der er det masse trebåter og se. Flotte bilder og artig bilde fra besøket fra Larvik 🙂 koselig…ha en fin dag da…Klem.

    2. Det er sjel i trebåter. Min kusine som bor i Finnmark hadde en trebåt, og den var det sjel i. Faren min hadde båten stående i Trondheim, og hjalp kusinen min å pusse på båten. Som takk fikk min far lov til å låne båten.

      Jeg er jo vokst opp med foreldre som jobbet innenfor fiskerinæringen, og slike båter som det er på bildet er fiskebåter med sjel 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Det er noe ekstra fint med trebåter.. Også var det veldig hyggelig at Utifriluft fikk være med deg å se på en “ekte”båtbygger.. Ønsker deg en fin kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg