Verge vårt land og verdier…

Kongen har vært mye i fokus i det siste.

Både på godt og vondt.

Vi ser også at demokrati settes på prøve.

Det fikk meg til å tenke tilbake på når vi hadde besøk av kongen sist.

Og ikke minst hvor viktig det er å ta vare på vårt demokrati.

På vår frihet. 

Innlegget under er fra juni 2017. Med tilbakeblikk på krigens grusomheter. 

Her er kongen ankommet.

Interessen er som vanlig formidabel.

*********

“Kanskje kommer kongen”, heter det i sangen.

Av og til så blir det virkelighet.

Den 22. juni 2017 var det 75-årsmarkering for de jugoslaviske krigsfangene i Nordland.

Da hadde Kongen valgt å besøke Saltdal Kommune.

Det var svært mange fangeleirer i kommunen under krigen.

Klikk inn HER så kan du lese litt om du vil.

Her er det tydeligvis noe i gjære på vårt vakre Bygdetun.

Politioppbudet var formidabelt, og de ser en smule avskrekkende ut.

Og der kom kongen.

Som sedvanlig så får han blomster av to flotte representanter for kommunen.

Deretter bar det rett inn på Blodveimuseet.

Du kan ta deg en tur innom Blodveimuseet også, om du klikker HER

La oss håpe og be om at vi får være et fritt land.

At vi aldri får oppleve slike grusomme hendelser noen gang. 

******

Det er ikke første gang det kommer sånne tanker.

Jeg tok turen langs Blodveien en stille morgenstund.

For noen få år siden.

Det kan du lese om du klikker HER

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

8 kommentarer
    1. Vi har et kjempeflott Kongepar, og de har utviklet kongehuset i takt med tiden og samfunnet 🙂

      Kjempefine bilder 🙂

      Husker selv i 1997. Da kom Kongeparet til Trondheim for å åpne Erkebispegården. På den tiden var jeg operert i foten, og familien ville ta en tur for å se på Kongeparet og åpningen. De leide en rullestol til meg slik at jeg slapp å hoppe på krykkene mine. Fikk jo panoramaplass for å se Kongeparet, og fikk tatt nærbilde av Kongen. Kongeparet gikk rundt for å se litt ute på plassen på Erkebispegården, og de passerte rett foran rullestolen jeg satt i 🙂 Dronning Sonja sa da hun passerte meg: “Det så ikke godt ut den foten din”. Minnerik opplevelse 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Kongen er viktig for landet vårt, tenker jeg! Og kongefamilien er flinke til å bry seg om! Morsomt med besøk av kongen…. han har vært her også, men jeg har ikke sett ham! Blodveimuseet sitter klistra i minnet mitt – meget spesielt – og vi var der jo sammen med deg også! Fint innlegg dette, Jan – vi får håpe og tro at vi for alltid har et fritt land! God klem 🙂

    3. Fint innlegg 🙂

      Jeg var på kino i går og så DEN STORE FORBRYTELSEN… en sterk film. Ting skjedde også i lille Norge…

      Ønsker deg en fin fin onsdag!

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg