Døra til matfatet….

Nå må du se nøye etter, for den er der….

Døra altså…

Fisk er en stor del av matfatet vårt.

Hos meg og min kjære.

Det er bare det at ordentlige fiskebutikker er mangelvare.

Selv her oppe i nord.

Jeg har profilert Bofisk i Bodø mange ganger.

Det kan du lese om du trykker HER.

Skrevet i starten på Pandemien faktisk…

hvor vi “Pysene” var på Hysetur!

Ví kommer neppe til å slutte å dra innom Bofisk.

Men nå har vi funnet ei dør til matfatet som er ennå nærmere.

Og kortreist skal det jo være.

Denne døra er til den samme butikken som døra ovenfor.

Men den er utenfor når du skal inn.

Den andre døra er inne hele tida.

Denne døra er bare inne når du du skal ut.

Med favnen full av fisk!

Ut av Inngangsdøra, til “Byfeskern  på Fauske.

Nabokommunen vår.  

Du kan slippe å dra helt dit nå, men besøk han på Facebook.

Bare klikk HER.

Jeg tror at denne butikken ligger ganske nær der Kibsgård hadde sin fiskebutikk i sin tid.

Jeg fikk i alle fall den følelsen når jeg kikket ut vinduet….

Der jobbet jeg noen uker, som læregutt.

Jeg husker ennå at gamle Kibsgård holdt på å gå i taket,

når en kar ville lære meg å skjære filet av laks:

“Sette den jyplingen til å maltraktere den dyre fisken!”

Jeg jobbet faktisk noen uker hos Fredheim på andre siden av gata også.

Kjøtt og delikatesser.

Dette var mens vi ventet på at butikken til Jacob Normann skulle bli ferdig.

Hans splitter nye og toppmoderne butikk på Rognan – i 1972.

Butikk med fiskedisk, kjøttdisk og grill. 

Det kan du lese mer om, hvis du trykker HER.  

Tenk at fisk kan vekke så mange minner.

Nå er Jula 2021 bare minner.

Nissene i vinduet til Byfeskern er kanskje pakket vekk.

Men gode minner forsvinner sjelden!

Selv om de handler om fisk.

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

 

 

 

21 kommentarer
    1. Fisk er absolutt mye og mangt, spiste boknafisk tidigere i høst. Helt nydelig. Det var ikke så lett å se døra på øverste bildet, ikke tvil om hva som er fokuset i dette huset. Og minner, alle minner, de er gode og ha. Enda en jul i minneboka. Riktig god januarmandag, det finnes bare fem av de i år :), mandager i januar.

      1. Boknafisk er en av favorittene, har nok ennå noe på lur i en fryser. Dette er en lokal fisker som solgte fra bår lenge, før han åpnet butikk i nabokommunen, ca 3 mil unna. Ønsker deg det samme 🙂

    2. Fisk har blitt noe jeg spiser ofte, men det har ikke alltid vært sånn. Jeg har minst 1 fiskemiddag i uken, noen ganger flere også. Det er synd at de gode gamle fiskebutikkene blir borte, men her i Oslo har vi da fortsatt noen igjen 🥰

    3. Stilig dør med fisk på ..og artig innlegg 🙂 Da jeg var barn var det en fiskebutikk i Mjøndalen.. Nå må vi på en Menybutikk på andre siden av elva for å finne en fiskedisk.. Spiser fisk ca to ganger i uka.. torsk eller laks stort sett ! Godt nytt år til deg og fruen <3

      1. Heldigvis er det noen av de store kjedene som ennå har ferskvaredisker, og satser på fagfolk.Med en fiskeelskende kone fra Lofoten, så blir det fisk ofte. Men det setter jeg svært stor pris på 🙂 Godt nyttår til dere også. Håper du finner bloggeformen fremover. Du kan fort seile opp i de øverste slikt skjønner du, 🙂

    4. en rein fiskebutikk skulle alle hatt ,coop mega er vel det nermeste for meg ,der har dei fiskedisk ,i dag er det torsk til middag kjøpt i 7 kilos blokk på Vartal ,den fisken blir pakket ombord i båten før den blir levert,godt en slipper fisk som har reist halve kloden rundt før vi får den i butikken ,godt nytt år

    5. Herlig med fisk. Her var det fisk til middag i dag med både kålrotstappe, poteter, hvit saus, bacon og poteter. Så godt. Flotte dører og vegger du viser. Skikkelig stilig. Ha en fin ny uke. Klemsiklem:)

    6. Vi har en god fiskebutikk her i byen også – men den stooore her i nærheten er Berggren i Sandefjord! Der handler lissom “alle”! Fisk er godt – og jeg har mye å gå på for å lære mer der….! Klem <3

      1. Så bra at dere har innen rekkevidde. Denne butikken ligger på Fauske, tre mil unna. Ja du har jo kjørt gjennom der. Du får lage deg fiskepakker i folie å ha med på båttur. Et fiskestykke og masse urter 😀 Klem <3

    7. Fisk er så nydelig mat. Og den fiskebutikken i Sandefjord. Den skal jeg tilbake til.
      Herlige bilder og tekst. Gøy å lese og man har lyst på fersk fisk til middag i morgen egentlig.. 🙂
      Men det blir med tanken, sent hjemme og da orker jeg ikke dille med det. Klem.

      1. Aha, Margrethe nevnte også den Sandefjordbutikken. Må kanskje svippe innom der en gang. Fisk er det første vi savner et lite stykke inn i Jula. I dag blir det kveite, faktisk. Men kan godt spise fisk på Søn og helligdager 😀 Klem

    8. Jeg elsker butikker med ferskvaredisker.
      Min kjære jobbet nesten hele arbeidslivet i coop/NKL. Og vil helst handle hos dem, men av og til får jeg han med meg på Spar hvor de har både fiske og kjøttdisk.
      Jeg liksom faller i staver foran diskene og vil kjøpe alt jeg ser uten at det er pakket inn i plast.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg