Gamlinger i Gammelstad

Nå får jeg vel kjeft av mine kollegaer og turvenner, når jeg bruker begrepet “Gamlinger”. Vi kaller oss jo for “Seniorer”. Pendelen på alderen vår, har svinget godt over pensjonsalder, og pendelen over (som er til å hente vann i brønnen), befinner seg i Gammelstad i Luleå, så da ble overskrifta sånn.

Jeg visste svært lite om dette stedet før vi kom dit. På denne siste del av årets tur for Nexans Seniorlag, hadde vi guide. Hun guidet oss gjennom sentrale deler av Luleå og til Gammelstad. Jeg hadde sett for meg “et levende sted”, i likhet med Gammelbyen i Stockholm eller Fredrikstad. 

Gammelstad i Luleå består av en rekke gamle trehus, som står tett i tett i et stort område. Alle husene er faktisk privateid, og brukes for det meste som ferie/fritidsboliger.

Men det sentrale midtpunktet i området, er denne kirken.

En solid steinbygning. Her kan du lese litt mer detaljert info.

Kirka var også ment som et forsvarsverk mot en eventuell russisk innvasjon fra øst, og kunne romme alle innbyggerne i området.  Man kan faktisk se utkikksvindu og skyteskår flere steder i kirkebygningen. (Se øverst til høyre i veggen her).

Som det stod i infoen ovenfor, så er kirka rikt utsmykket. Men når vi var der, var de i ferd med å ordne til gudstjeneste. Det var to årvåkne vakter der som ble skarpe i blikket om de så antydning til fotografering. Det endte med at jeg bare måtte gi meg og “ta bilder av bilder”.

Men utendørs “tegnet og fortalte” en dyktig guide om det aller meste.

Mens vi lyttet veloppdragent og lydhørt. Og sola forbarmet seg over oss, og gjorde det hele til en flott opplevelse.

Vi måtte jo ha en spasertur mellom husene. Det var selvsagt en såkalt “Besöks stuga” der et sted.

Jeg skal ikke dra dere inn i alle kriker og kroker i Besøksstugan, men den viste ganske detaljert hvordan livet artet seg der.”Dören va öppen och i många trånga rum va det rett mycket att titta på”.

Jeg tok mange bilder, men bet meg mest merke i dette…

Det var selvsagt en utstilling ellers også, og en liten kafè og kiosk.

Jeg tar bare med meg et bilde derfra, som viser en vesentlig del av næringa på den tiden, nemling pels. Men ikke pels fra oppdrett, men fra jakt i de enorme skogområdene i dette området.

Om de visste at vi skulle komme, vet jeg ikke. Men de hadde pyntet med de norske fargene i trappa til utstillinga.

Så samlet guiden oss utenfor, og vi avslutta en fin og lærerik omvisning. Vi fikk henne til og med til å ta et bilde av hele gjengen. Da bar det rett hjemover etter en flott og trivelig helg. Om du vil kan du lese de andre inneleggene fra turen til Nexans Seniorlag. Det er bare å klikke på linkene under –

HER – Nexans seniorer innvaderer Sverige

HER  ut på tur

HER – Storforsen

HER – Pridefestival i Luleå

HER – Luleå sentrum

 

 

11 kommentarer
    1. Her har du fått sett mye fint ja. Men jeg synes det er så rart at det ikke tillates å knipse bilder inne i kirker av og til. Hva galt kan det gjøre liksom?
      Men men, mye annet flott du fikk knipset da 🙂 Jeg likte godt stuene, eller stugene da, eller ferieboliger var det visst nå 😉 Synes det er stor sjarme i det som er skjevt og har blitt formet av tidens tann 🙂 Tusen takk for omvisningen 🙂

    2. Ser ut til å ha vært en veldig koselig tur. Mange fine bilder, og flott kirke selv om du måtte ta bilder av bilder 😉
      Dumt det at det skal være så forbudt å ta bilder i kirkene.
      Så godt ut med sol og sommer også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg