På tampen av valgkampen…

Kanskje det lureste hadde vært å holde munn. Det er dessverre ikke alltid like lett. Særlig når det faktisk blir verre og verre å bli sikker på hvem man skal stemme på. Vi gamlinger har lett for å si at alt var så mye bedre før. Det stemmer neppe, men det “kjennes ut som” det politiske landskapet var lettere før.

Det kan hende at det er fordi det er så mye lettere å spre sine budskaper i dag enn det var før. Akkurat som jeg gjør med dette innlegget. Noen tastetrykk så er det spredd “for alle vinder”. Det betyr ikke at budskapene er lettere å forstå. Siste nytt er det gledens budskap at vår vakre kommune er kommet ut av Robek lista. I tillegg er det utarbeidet en spareplan på 8 millioner som skal behandles politisk i disse dager. 

Nå er det ikke lenge til Stemmelokalene åpner, og da må man ta et valg. Uansett hvor vanskelig valget er denne gangen, så blir det for lettvint å avstå fra å stemme!

Selv om det er kommune og fylkestings valg, så kan man jo ikke se bort fra “moderpartiene”. Jeg er slett ikke glad i den sentraliseringsvinden som blåser over landet. Selv om det lokalt gis uttrykk for noe annet, så må jeg anta at de partier som har jobbet for Regjeringsmakt, også føler et ansvar/plikt til å bidra til å gjennomføre Regjeringens politikk.

De som har fulgt meg på bloggen, vet at jeg er opptatt av hva som kommer til å skje med Vensmoen. Det var nasjonal politikk som i sin tid medførte at Vensmoen ble bygget. Bygningen har rommet omsorg gjennom nesten hele sin 100 årige historie. Jeg har sagt det mange ganger: “Hva har Saltdal vært uten Vensmoen?”  Du kan lese hva jeg har skrevet om Vensmoen før, ved å klikke på linken HER.   

 

Husk at det er Saltdal Kommune som eier Vensmoen, og det er kommunestyret som utøver eierskapet. 

Årets valg kan være et skjebnevalg for Vensmoen. Det er faktisk ikke “En hvilken som helst bygning” det er snakk om. Slik mange, også sentrale politikere, uttaler seg om Vensmoen, så er det hån mot historia, og ikke minst hån mot alle de ildsjeler som har lagt ned enormt med dugnadsarbeid for å ta vare på historia.

Klikk deg gjerne inn på Facebooksiden til Vensmoens Venner, så skjønner du hva jeg snakker om. Klikk HER 

Lesere av bloggen har forhåpentligvis fått med seg at jeg er opptatt av Næringsutvikling. Det skal i sannhet sies, at det ikke er det enkleste å få til, slik “verden” har blitt.

Jeg er sjeleglad for at Rognan Transportbane ble bygget, uten å bli stoppet av “Vernemyndighetene”. Men blir det full stopp innen olje/gass worldwide, så spøker det for Nexans sin eksistens, selv med transportbanen.

SMA Nordland har jobbet i årevis for å åpne et Dolomittbrudd, PK Strøm ønsker å åpne et steinbrudd. Edelfarm har jobbet frem et praktanlegg i fjorden vår, kanskje mer på tross av enn på grunn av politisk support. Oppdrettsnæringa er knapt konfirmant, og det skjer en rivende utvikling. Jeg har skrevet flere innlegg om det, klikk HER

Når sentrale politikere står frem og snakker om “Null utslipp” til fjorden, da får jeg problemer. Se på bildet ovenfor. Vår vakre elv fører med seg enorme mengder med masse fra hele dalen. Når det ble slutt med sandbåter som grabbet sand, ble det synlig hvor store mengder det er snakk om. Men vi kan da ikke “nekte” elvene våre å renne ut i fjordene?

Nei, det blir ikke lett å bestemme seg for hvilken stemmeseddel som velges. Det nytter heller ikke bruke verktøy som “Valgomaten”. Jeg fikk nøyaktig lik score på tre forskjellige partier. Alle er like flinke til å love føre bygda til “himmels”. 

Jeg må bare ønske meg selv og alle andre et Godt Valg!

#saltdalkommune #valg2019 #kommunevalg #edelfarm #pkstrom #naringsutvikling #industri #vensmoen #vensmoensvenner

8 kommentarer
    1. Det er viktig å bruke stemmeretten. Hvis du leser bloggen min vet du hvilket parti jeg tilhører. Om det er det rette i Saltdal vet jeg ikke. Jeg har lest programmet deres. De nevner ikke de sakene du er opptatt av.
      Mitt råd er finn den lista du har mest tro på. Sett et ekstra kryss ved de mest fornuftige menneskene og før opp de mest fornuftige fra de andre listene.
      Godt valg

    2. Det er litt å sette seg inn i i disse valgtider..jammen ikke lett ! Jeg er opptatt av lokalmiljøet..men ikke engasjert i den grad som du er..men tommel opp for folk som står på for å bevare bygg/drift lokalt.. Nå blir jo Nedre eiker slått sammen med Drammen..litt rart , men venner seg vel til det ! Godt valg til deg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg