På russetur, ikke den røde, men den grønne…

Som sagt i mitt forrige innlegg, så har jeg skrevet litt om grønn russ tida i et annet innlegg. Men jeg må nesten ta med noe i denne sammenhengen – fortellingen om mitt liv. 

Vi hadde et klassetreff, jeg tror det var rundt 20 års markeringa, altså i 1986. Men jeg finner dessverre ikke et eneste bilde derfra. Jeg klarer heller ikke å finne et samlet klassebilde fra Realskole tida. Men jeg fikk et kopi av Russeavisa under klassetreffet, og det har jeg i alle fall tatt vare på.  

Del 1 – Innledninga

Del 2 – De første leveår

Del 3 – Oppvekst i Tysker brakka

Del 4 – Flytting i nytt hus

Del 5 – Notbåten, herlige minner

Del 6 – Litt egoistisk fokus

Del 7 – Vi og noen andre familier

Del 8 – Noen svenske aner

Del 9 – Flere svenske minner

Del 10 – Ut på skoleveien

Del 11 – Reklameminner fra svunne tider

Del 12 – Med grønne blikk fra Wittenberg

Sånn fremsto lille jeg i Russeavisa! Nåla på venstre jakkeslag, er NGU (Norges Godtemplar Ungdomsforbund) nåla. Men akkurat det engasjementet kommer jeg tilbake til. Men det fremgår ganske så klart av “teksten” under bildet mitt som avisredaksjonen hadde kommet frem til. At jeg spurte om “hvorfor” ,,,, ja det kan veldig godt stemme.

Enhver russ med respekt for seg selv, uansett farge, hadde et “Russerop”. Sånn var det i alle fall. Idag så går det vel over høyttalere, av størrelser og fasong som ikke vi hadde fatteevne til å se for oss den gang. Overskrifta viser at vi var veldig språkkyndige også.

Jeg kan faktisk enda huske ganske så mye av Lorelei, ” Ich weiss nicht was soll es bedeuten…”. Klikker du i bildet/pila ovenfor, så får du en vakker versjon av dette “pensumstykket” fra datidens Realskole. Det er et par ting til i “Russebrølet” som er verdt å merke seg. Det ene har noe lystig over seg, nemlig Jenka’en. En veldig sosial dans, og perfekt for de beskjedne. Du får Google om du ikke aner hva det går ut på. Det andre, knytter seg til den tragiske Vietnamkrigen. Den skapte mange politiske bølger rundt om i verden.

Jeg kan ikke huske at vi markerte oss som russ gjennom hele mai måned, enda jeg som sagt var avholdsmann på den tida. Programmet 17 mai døgnet, var imidlertid ganske heftig, om enn en smule kreativt utformet. Moro var det, hvert eneste minutt av denne tida.

Her er jeg i full mundur, med russlue, grønne striper på buksa på ny dressen, Fløyte, russestav og en bunke russe aviser over armen. Her gikk det ikke i kjeledresser, nemlig!

Jeg var utrolig stolt av den dressen, men det holdt på å bli en katastrofe i hjemmet. Mamma sydde på de grønne stripene, og skulle presse over buksa etterpå. Da var strykjernet en smule for varmt. Det ble et merke på innsida av ene foten, men det gikk bra. Jeg klarte nemlig ikke å bli sint på mamma.

Jeg tror dette bildet er tatt før borgertoget skal legge avsted fra Rognan sentrum. Bygget til venstre i bildet, er den berømte Musikkpaviljongen, som levde et omflakkende liv på Rognan.

Her er russebilen vår! Faktisk samme doningen som kjørte oss til Saltfjellet på skiturer vinterstid. Det er kanskje ikke så lurt å trekke frem HMS begrepet i denne sammenheng. Men det fungerte, og jeg er slett ikke sikker på at dagens transportmetoder er så veldig mye mer sikker enn dette var. Nå kommer det en del bilder på løpende bånd, og jeg har ikke snakket med noen om å legge de ut. Så ha meg tilgitt. 

Begge disse bildene er tatt utenfor Storsletten Gjestgiveri. Vi var jo så heldige å ha sønnen i huset som Russepresident, så der fikk vi servert tidlig frokost på 17 mai morgenen. Etter antrekk og uttrykk så var det en smule kjølig i morgenstunden. Men du verden for noen stilige ungdommer, er du ikke enig?

Selvfølgelig så hadde vi russetur også. Første etappe gikk med tog til Trondheim. Nå er jeg ikke sikker på at bildene kommer i rett rekkefølge eller fra rett sted. Men vi lærte også på skola at faktorenes rekkefølge ikke betyr så mye, så vi får satse på at det går bra. Men det er fritt frem for å kommentere. Her mener jeg at denne flotte buketten jenter er avbildet utenfor hotellet vi bodde på i Trondheim. Antagelig en smule trøtte etter en natt på toget…. 

Det er ikke alle bildene som er i jente- og/eller guttegrupper. Her er det en pust i bakken, ett eller annet sted. Men jeg husker at vi var en tur ut på Munkholmen. Det kan kanskje være derfra. Hva vi gjorde ellers i Trondheim, ja det husker ikke jeg. Men jeg er ganske sikker på at de fleste av oss var nøye med å fjerne alle spor av “Grønnruss” før vi la ut på russeturen. 

Dette er jeg ganske sikker på er utenfor Rådhuset i Oslo. Jeg minnes at noen var inne på en kiosk og skulle kjøpe ett eller annet. Men kommunikasjonen mellom Østlendinger og Nordlendinger fungerte ikke spesielt godt på den tiden. Her kan jeg se at både Alf og Kjell (som dessverre ikke er blant oss lenger), har funnet frem Russelua. Kanskje det var i en viss protest….. 

“Den som ikke vil skal”. Her er det fotografering på høyt nivå. Eller, “lavt nivå” er kanskje et mer dekkende begrep. Jeg legger spesielt merke til hvor flinke jentene var til å bruke skjørt på den tiden. Nå er dette i 1966, for 54 år siden. Men jeg hørte det var nevnt i media i dag, at nå kommer motene fra 70 og 80 tallet tilbake. Om det omfatter skjørte moten, ja si det har jeg ingen anelse om. 

Nå må du ikke tro at vi lå på hotell hele turen. Neida, det ble nok telt for det aller meste. Her er vi i full gang med å rigge til “leiren” på Bogstad Camping. Det hersket tydeligvis ikke noen krav til oppstramming av teltduken. Det fungerte helt perfekt som jeg kan huske, også været. Men det er kanskje sånn at man husker best det beste… 

Det er neppe noen som reiser på russetur med telt i bagasjen i dag, eller hva? Her er vi på Langøyene ute i Oslofjorden. Samarbeidet går så det suser. med å koke kaffe og lage mat. Nå er jeg helt “fotogal”, som mange som blogger. Men jeg tror ikke jeg har prøvd den “knipse stillinga” jeg ser helt til høyre… DEN må jeg legge meg på minnet!

Her er det ingen tvil om hvor vi befinner oss.  I selveste Vigelands- eller Frognerparken. Dette var nok før jeg begynte å røyke. Nå skal jeg ikke utfordre husken min for mye, men jeg tror ikke noen av de gutta her var særlig stor røykere av seg.

Dette er nok det nærmeste jeg har klart å finne av et gruppebilde fra turen. Jeg har neppe fått med meg alle som var med på turen, gjennom disse bildene. 

Her er vi nok ved ankomsten et sted, men vi reiste samme veien tilbake, så sånn sett så kan bildet brukes som avslutning på dette innlegget. Legg merke til bagasjen. Det var kofferter det!

 

Jeg håper mange har funnet minner fra denne eller lignende turer for noen tiår siden.

Nå nærmer fortellingen om Mitt Liv seg en mer langvarig avskjed med Rognan.

Den som vil, får bare følge med.

Tusen takk til alle for flotte tilbakemeldinger på øvrige innlegg.  

6 kommentarer
    1. Herlig. Denne russefeiringa ga mye mer mening enn de som er nå ….fyll og fyll og fester og store busser. Og man må masse penger for å henge med…
      Du har vel sett serien SKAM på TV…?

      1. Veldig sant 😀 Det var nok ikke helt akoholfritt, men gikk greit for seg 😀 Har sett litt på SKAM, men ikke fulgt helt med. Men har nå sett russefeiringer på godt og vondt

    2. Det var jammenimeg en skikkelig russetur! Sånn skulle det fortsatt, syns jeg! Helt topp! Mange kule “foto-stillinger” der – tror nok jeg har prøvd dem…. hihi….. takk for titten – her gleder jeg meg til fortsettelsen! 🙂 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg